
1 
 

A MIGS OCCASIONAL PAPER 
 

Kenya: Violence, hate speech and vernacular radio 
 
by Keith Somerville,* Lecturer in Journalism, BA (Honours) Journalism 
Convenor, Brunel University, London (Keith.Somerville@brunel.ac.uk) 
(Revised manuscript submitted 2 March 2010) 

In late December 2007, the delays in the ballot count and the controversy over the 

announcement that Mwai Kibaki had been re-elected as President of Kenya sparked 

an outbreak of violence which mounted in intensity and brutality and continued for 

months.  Between 1,200 and 1,500 people died and over 660,000 were displaced 

from their homes and localities.   

What started as demonstrations by the main opposition movement and its supporters 

became widespread and in places violent, with the police and security forces 

reacting with lethal force.  Protest and violence, clearly sparked by the election, 

rapidly took on the appearance of an ethnic struggle between Luo and Kalenjin 

supporters of Raila Odinga and the Orange Democratic Movement (ODM) and 

mainly Kikuyu supporters or perceived supporters of Kibaki‘s Party of National Unity 

(PNU).  As the violence escalated the planned and organised nature of the attacks 

on particular communities became clear – this was not a spontaneous outburst of 

anger, but carefully orchestrated violence with clear political and economic 

objectives. 

 

Within a few weeks, Kenya‘s post-election violence had spawned comparisons with 

the 1994 genocide in Rwanda.  Kenyan politicians on both sides of the electoral 

divide exchanged accusations of genocide and ethnic cleansing, with little concern 



2 
 

for the facts, their own roles in the events, the consequences for Kenya or for the 

image of their country or continent.  The genocide /ethnic cleansing theme was 

rapidly taken up by many Western and Kenyan journalists – there were worrying 

comparisons being made by Kenyans and foreign observers alike with the 1994 

genocide in Rwanda.  Part of this comparison involved  warnings that politicians and 

community leaders were engaged in inciting ethnic and community hatred with a 

view to encouraging violence and that hate radio was operating in Kenya and was at 

least partly to blame for inter-communal violence and the inflaming of suspicion, fear  

and hatred between ethnic groups.  Human rights organisations, media monitors, 

politicians and commentators all pointed to the role of the media, and vernacular 

radio stations in particular, in inciting violence, contempt and ethnic hatred (see for 

example IRIN 27January 2008).    

The major accusation against a number of radio stations broadcasting to the 

Kalenjin, Luo and Kikuyu communities in their own languages was that they were 

deliberately and knowingly increasing ethnic suspicion, directly advocating violence 

against ―others‖ and disseminating messages of hatred and incitement.  The IPS 

News Service immediately drew a comparison with Rwanda and the well 

documented role of hate radio during the 1994 genocide:   

 The media was partly blamed for the Rwandan genocide 14 years ago 
which left nearly one million people dead in 100 days. "Kill the Inkotanyi 
[cockroaches]!" a local radio station urged its listeners at the time. "30 
Days in Words and Pictures: Media Response in Kenya During the 
Election Crisis" - a workshop organised here last week by California-
based media advocacy group Internews - enabled media professionals 
to conduct a "self-audit" of the role local media played in the post-
election violence. The audit revealed that media - especially vernacular 
radio stations - might be partly to blame for the on-going violence 
sparked off by the announcement of Mwai Kibaki as winner of the Dec. 
27 elections.(IPS,  2 February 2008) 

 



3 
 

Some experienced media observers, who had been monitoring Kenyan radio during 

the elections and the violence, were more cautious but still drew parallels with 

Rwanda and suggested that Kenya could move towards a situation in which radio 

stations acted like the infamous Radio-Television Libre de Mille Collines (RTLM) in 

Rwanda.  Caesar Handa, the director of Strategic Public Relations Research, which 

produced media monitoring reports for the UN Development Programme (UNDP),  

said that, ―we did not reach the Radio Mille Collines level, but we were not very far 

from it‖ (BBC World Service Trust, April 2008, p. 5).A chilling image.   But how 

accurate is this portrayal of the violence in Kenya and  of the  role of radio in 

spreading hate and inciting violence?  In looking at these questions this paper will:  

examine the political/social environment that gave rise to the violence; locate it in the 

historical context of political violence in Kenya in recent decades and in the language 

of political discourse in Kenyan politics; examine the behaviour of the Kenyan media 

and particularly vernacular radio during the elections and the ensuing violence;  

compare Kenyan radio behaviour with RTLM in Rwanda in terms of dissemination of 

fear, hatred and incitement to murder; and analyse  the use of terms such a 

genocide, ethnic cleansing, ethnic hatred and tribal animosity – which were widely 

used in describing the violence by politicians, commentators and the media both in 

Kenya and internationally.   

Due to the absence of a large body of transcripts of vernacular radio from the period, 

the analysis will be primarily qualitative rather than quantitative and for its 

methodology will draw on elements of critical discourse analysis as applied to media 

content.  The author has interviewed Kenyan journalists, media monitors and 

government press officials on the behaviour of vernacular radio and the media in 

general during the period. 



4 
 

The political and media discourses that were part of the Kenyan political process and 

which were accused by many of playing a major role in the violence will be analysed 

using the criteria of representation (how social actors, events and institutions are 

represented within the discourse), framing (how actors and events are 

contextualized with a discourse, what level of prominence are they given) and 

assumed meanings (Fairclough, 2003, pp.26-8, 53, 58).  The analysis will work from 

the basis that ―every single instance of language use reproduces or transforms 

society and culture, including power relations...discourses are historical and can only 

be understood in relation to their context‖ (Richardson, 2007, pp. 26-7). 

Of particular relevance will be the extent to which radio stations and the messages 

they broadcast had the effect of setting an agenda for their listeners over time and 

especially at periods of heightened tensions and the way in which framed their 

discourse and represented political/social actors. As Kellow and Steeves wrote in 

their study of the role of radio in the Rwandan genocide, framing is about selection 

and salience of content and in times of conflict or potential conflict might include 

depiction of risk or danger to the audience from others, dramatization of the conflict 

and inflation of the power or strength of opponents.  Events and perceptions are 

framed and agendas are identified and in this way for those engaging in the 

broadcasting of hate messages; ―a media campaign is a conscious, structured 

attempt to use media to influence awareness, attitudes or behaviour‖ (Kellow and 

Steeves, 1998, p.111). 

 

 



5 
 

The political context: shifting alliances and violence as an 

inescapable part of election campaigns: 

The  2007 election was a contest between two main political rivals, the incumbent 

President, Mwai Kibaki, and his Party of National Unity (PNU), and the opposition 

coalition, the Orange Democratic Movement (ODM) led by Raila Odinga.  Kalonzo 

Musyoka of the smaller ODM-Kenya also fought the presidential election and a total 

of 20 parties put up candidates for parliament.  The bitterness of the campaign had 

its roots in Kenya‘s developing political culture and, on a personal level, in events 

following the previous election. 

During the 2002 election, which saw Daniel arap Moi‘s favoured candidate Uhuru 

Kenyatta defeated, Kibaki and Odinga had led the National Rainbow Coalition 

(NRC), made up of politicians from a variety of parties, politicians and communities 

opposed to Moi. A pre-election deal between them fell apart as the conservative 

Kibaki used the presidency to entrench his own power and to favour his closest allies 

at the expense of his alliance partners.  By the time of the 2005 constitutional 

referendum, Odinga had become a fierce critic of Kibaki.  The referendum itself was 

the result of a tortuous process of constitutional reform.  Kibaki and Odinga had 

agreed to institute this reform – long called for by many politicians in Kenya – when 

they took power.  Odinga believed that Kibaki had agreed to a diminution of 

presidential powers and the creation of the post of prime minister with extensive 

executive powers – a post which he expected to hold.   

Reform proved hard to agree and it was two tortuous  years before a draft was 

agreed at what was called the Boma conference – the draft was broadly based on a 

reduction in presidential powers and the creation of the post of prime minister.   



6 
 

Kibaki was not happy with this version and changed the draft prior to the November 

referendum.  This resulted in a fiercely fought and violent referendum campaign (in 

which hundreds died and tens of thousands were displaced by violence).  Odinga 

forged an alliance of groups from Luo, Luahya and Kalenjin communities and 

political leaders, which was in direct opposition to Kibaki and his allies. Odinga was 

successful and Kibaki‘s draft was voted down with the ―No‖ vote registering 57 

percent of the vote. Kibaki dissolved his cabinet, appointing a new one drawn from 

the ―Yes‖ camp, irrevocably splitting the alliance which had defeated Moi. The 

violence of the referendum campaign in the Rift Valley, Kisumu and Mombasa, and 

the bitterness of the campaigning was a foretaste of what was to come in 2007.  

  

The Kriegler report (commissioned after the 2007-8 violence by the Kenyan 

government and by the international mediators who negotiated a political 

compromise between Kibaki and Odinga, and chaired by the South African judge, 

Justice Johann Kriegler) reported that the passions that developed during the 

referendum campaign had maintained political discourse at a high pitch leading up to 

the 2007 election campaign, which was characterised by ―robust language 

occasionally lapsing into ethnic hate speech and deteriorating into violence‖ 

(Kriegler, 2008, p.1). 

In addition to the controversy and bitterness over the referendum, Kibaki‘s 

incumbency saw none of the redistribution of land, wealth or solving of historical land 

and other grievances that Odinga‘s supporters had hoped for when they joined 

together with him to form the National Rainbow Coalition.  The president was seen 

by many Kenyans as ruling for the benefit of a small group of politicians and 



7 
 

businessmen, who became known as the Mount Kenya Mafia.  This group was 

perceived by other communities - notably the Luo and Kalenjin - as working solely for 

the benefit of a  small Kikuyu/Kiamba elite closely allied to Kibaki and benefitting 

through access to wealth, government contracts and political patronage  (Anderson, 

Royal African Society website, 2008). 

As the 2007 elections approached, Odinga used  the ―No‖ alliance of the  

referendum to put together a coalition of politicians who supported a populist agenda 

based on poverty reduction, the settlement of land and economic grievances dating 

back to colonial land seizures, a revisiting of constitutional issues (including a 

commitment to revisit federalism and devolution of power to provinces and even 

lower levels – something which particularly appealed to Kalenjin and Masaai political 

leaders) and a more equitable and redistributive economic strategy.  For once, there 

were not only personality issues between ―big men‖ to the fore in the election but 

serious political and economic issues. There was also a major realignment of politics 

and allegiances since 2002, with the victorious alliance splitting and becoming bitter 

enemies, but also with many members of the former Moi government backing Kibaki 

(Cheeseman, 2008, p.167). 

 

The president‘s economic policies were seen by many Kenyans outside the political 

and business elite as benefitting the rich and further impoverishing and marginalizing 

the poor (IHT, 10 January 2008).  There was even strong criticism within the Kikuyu 

community of the corruption surrounding the Mount Kenya Mafia.  During Kibaki‘s 

period in office this had manifested itself in the growing power within poor Kikuyu 

communities of a criminal gang/sect known as Mungiki. This group ran protection 



8 
 

rackets and carried out violent extortion in poor urban areas, recruiting from among 

poor, badly educated and unemployed Kikuyu youths and using oathing ceremonies 

reminiscent of the Kikuyu-based Mau Mau anti-colonial movement of the 1950s.  It 

came into conflict with the government and in the years running up to the 2007 

election there were outbreaks of violence in slum areas and the killing of police and 

sect members in clashes between the security forces and Mungiki.  Nic Cheeseman 

believes that just months before the elections up to 500 suspected Mungiki were 

killed by government security forces in the slums of Nairobi – part of an estimated 

600 persons who died between the start of the election campaigning in October 2008 

and the vote at the end of December (Cheeseman, 2008, p.170).  Despite the violent 

struggle with the government prior to the elections, the Mungiki (along with similar 

criminal gangs or youth gangs in other communities) became available as the paid 

thugs for Kikuyu politicians during the elections.   

The relationship between politicians and criminals or loosely-organized gangs of 

poor and unemployed youths had been a growing facet of Kenyan politics since the 

breakdown of the one-party system and the dilution of the monopoly of state power 

enjoyed by the ruling party from independence up to the early 1990s – there had 

been a growing ―informalisation‖ of political violence.  There were no permanent 

alliances involved here, as Branch and Cheeseman point out, but shifting 

relationships based on money, mutual benefit of gangs and political barons and 

common community/ethnic identity - the latter not specifically a result of ethnic 

animosities but because gangs were recruited locally in the political 

strongholds/heartlands of  powerbrokers  and politicians (Branch and Cheeseman, 

2009, p.15).  Former Moi loyalists like Nicholas Biwott and William Ntimama had 

started developing their own army of bodyguards and thugs prior to the end of single 



9 
 

party rule in 1991 – many other politicians followed suit or had shifting relations with 

gangs available for hire (Mueller, 2008, p. 189). 

 

In terms of their support bases, Odinga, had Luo support and the support of younger, 

poorer Kenyans, particularly in Nairobi slums like Kibera.  His alliance forging was 

assisted by a struggle for power within the political elite in the Rift Valley, the results 

of which enabled him to gain the backing of the most powerful political factions in the 

Rift Valley from among Kalenjin and  Masaai communities.  It was not a foregone 

conclusion that the Kalenjin and Masaai would opt to support Odinga against Kibaki.  

As Lynch has described (Lynch, 2008, pp. 542-3), the Kalenjin community has 

usually voted en masse for the same party in a particular election – though not for 

the same party in successive elections.  The Kalenjin supported Moi‘s Kenya African 

Democratic Union (KADU) in 1963 and the Kenyan African National Union (KANU), 

by then led by Moi, in 1992, 1997 and 2002 (though in 2002 Moi had been barred by 

the constitution from running for a third term and had supported Uhuru Kenyatta as 

the KANU candidate, but was still the pre-eminent Kalenjin political leader).  In the 

latter election, Kalenjin leaders supported Moi against both Kibaki and Odinga. 

 

The Rift Valley political changes in 2007 were the result of a number of factors, 

including generational struggle, within the Kalenjin  between Moi (who in 2007 was 

supporting Kibaki, along with other Moi era political notables such as the Kalenjin 

politician Nicholas Biwott and the Kikuyu politician and son of Kenya‘s first president, 

Uhuru Kenyatta) and a younger politician, William Ruto.  Ruto was a former KANU 



10 
 

MP and minister under Moi.  Ruto won the struggle and threw Kalenjin support 

behind Odinga and the ODM.   

 

Ruto and his supporters wanted a future Odinga-led government to settle land issues 

in the Rift Valley and move towards devolution of power away from the central 

government in Nairobi – a process known as majimboism and long vilified in Kenyan 

politics by the governing elite. In the 1960s and 1970s, President Kenyatta, his 

supporters and those enjoying the fruits of government power  depicted majimboism 

as being ethnically/tribally-based and a threat to national unity.  Kenyatta had 

successfully co-opted the pro-federalist, Kalenjin leader, Daniel arap Moi, and his 

supporters into government in 1964, thereby undercutting the federalists in the 

1960s and rendering them marginal to mainstream politics.   

 

The issue was largely dormant in mainstream politics during most of the Moi period, 

as previously pro-federal politicians from the predominantly Kalenjin Rift Valley and 

from Masaai areas (and to a lesser extent in other provinces away from Nairobi and 

Kenyatta‘s Central province heartland), now had their hands on the levers of power 

and sources of patronage.  It only became a major political issue again when 

demands for multiparty rule from Moi‘s opponents put him under political pressure.  

Moi and his political lieutenants in KANU revived ideas of federalism.  Majimboism 

and the devolution of power to regional/provincial bodies, notably in the Rift Valley, 

were seen by Kalenjin leaders as a possible way of preserving their power bases 

and sources of economic wealth and political patronage in the face of threats to their 

monopoly control of national politics represented by multiparty rule (Klopp, p.484).  



11 
 

Devolution became a central plank of the ODM campaign, though with Odinga trying 

to avoid being tarred with the brush of a simplistic majimboism, with its connotations 

for some Kenyans of ethnic separatism and ethnic cleansing. Moi‘s Kalenjin 

supporters had been widely accused of carrying out ethnic cleansing in the Rift 

Valley under the guise of majimboism in the 1990s, a period which saw over 2,000 

deaths and 500,000 displaced in land conflicts in the Rift (Mueller, 2008, p. 191). 

 

The political aspects of this approach to competitive politics were bound up with 

grievances over land ownership and occupation dating back to land seizures by 

white settlers during the colonial period and subsequent politically motivated 

resettlement schemes after independence.  Resettlement schemes launched by 

Kenyatta were perceived by the Kalenjin to have benefited Kikuyu and Kisii migrants 

into the Rift Valley rather than the Kalenjin or Masaai, who claimed original 

ownership of the land (HRW, 2008, p.5).   In the 1990s and 2002, the question of 

land and the grievances of the Masaai and Kalenjin became key rallying points for 

politicians allied with Moi and against what were seen as Kikuyu-led or influenced 

parties/coalitions established as one-party rule was abolished.  These issues were 

exploited repeatedly during the 1992, 1997 and 2002 elections, with varying degrees 

of success, but always with elements of whipped up anti-outsider feeling and the 

threat or actual use of violence (see, for example, Klopp, pp.485-91and HRW, 2008).  

This pattern was repeated in the 2005 referendum campaign.  To cite John 

Lonsdale, ―Violence arises from the fresh competition for the territory previously 

allocated to African settlement, and for ethnic advantage, on the departure of white 

settlers in the 1960s‖ (Lonsdale, 2008, p.308). 



12 
 

During the 2007 election campaign, beginning in November, violence was frequent 

and serious and was accompanied by the effective barring of politicians and party 

supporters from one alliance from areas that were the strongholds of opposing 

parties.  Election monitors, who were highly critical of the fairness of the elections 

and the vote count, pointed to the inability, for example, of the ODM or ODM-Kenya 

to campaign in pro-PNU areas of Central Province.  Similarly it was impossible for 

the PNU to campaign safely or effectively in areas of the Rift Valley and Nyanza 

province (EUEO, 2008, p. 8).  Politicians or activists campaigning in opposition 

territory were liable to be physically attacked and have their rallies or meetings 

broken up by opposition supporters or paid thugs. 

 

Kenya has experienced serious outbreaks of politically-motivated violence at each of 

the elections from 1992 onwards (1992 marking the resumption of multiparty 

elections after a gap of 29 years), during the attempted coup against President 

Daniel arap Moi by air force officers in 1982 and during the 2005 referendum 

campaign.  Violence has also punctuated disputes over land ownership, political 

patronage and historical grievances derived from the upheavals of the colonial 

period (for more detailed examinations of these issues see Klopp; Lynch, 2008; 

Berman, 1990; Human Rights Watch 2008). But the ferocity, rapid escalation and 

scale of the violence after the 2007 election took many Kenyans and international 

observers by surprise, shattering myths of Kenya as an essentially politically stable 

country (Guardian, 31 December 2007, Financial Times, 29 December 2007 and  

Independent, 6 January 2008 all have variants on the ―haven of stability descends 

into violent chaos‖ approach to reporting the violence).  



13 
 

Politicians  intent on maintaining or extending their power and privileges or struggling 

to challenge the powers of local or national rivals used a variety of instruments to 

strengthen their own power bases and utilised violence and hate propaganda against 

opponents and their opponents‘ real, perceived or potential supporters (Human 

Rights Watch, 2008).  They created an atmosphere in which they could mobilise 

supporters to carry out violent attacks against opponents and in which their 

supporters would, on occasion, react spontaneously to events, having been incited 

to expect threats of fraud from their opponents. 

In 2007, there was growing violence in the latter stages of the campaign and then a 

substantial escalation following the announcement of the results and accusations by 

losing candidate, Raila Odinga of the Orange Democratic Movement, that the count 

in the presidential election had been fraudulent,—accusations backed up by reports 

from the international observers, notably the European Union monitors (EUEO, 

2008).  The violence followed directly from the election and the disputed result,—

there had been no widespread violence in the areas affected prior to the start of the 

election campaign.   

The initial protests by ODM supporters in the Kibera slum near Nairobi, the Rift 

Valley and Nyanza province drew a swift and brutal response from the police, with 

fatalities resulting from police use of extreme force and live ammunition to combat 

demonstrations (HRW, 2008, pp. 27-30).  But the unrest generated by the ODM, the 

police response and then the reaction by PNU supporters appeared to take on a life 

of its own and rapidly came to resemble ethnic warfare – notably between 

Luo/Kalenjin supporters on the one hand and Kikuyu/Kisii supporters of the PNU on  

the other.    



14 
 

 

The growing violence and mounting deaths were widely interpreted by politicians in 

Kenya (for their own mercenary purposes) and by the Kenyan and international 

media as ethnic or ―tribal‖ violence that was a spontaneous reaction to the election 

result that had its roots in historical and primordial tribal hatreds.  Powerful politicians 

who were using political violence as an instrument – whether ODM leaders using it to 

force a recount or rerun of the election, or PNU leaders using violence to protect 

their less than fair election victory – wanted the violence to be seen as spontaneous, 

ethnic or ―tribal‖ violence to mask their own organising roles (Anderson, Prospect, 

2008) and to use the ―tribal‖ aspect as a propaganda stick with which to beat their 

opponents. Close examination of the violence shows that however spontaneous 

some initial demonstrations were, the escalation and proliferation of violence was to 

a great extent orchestrated by politicians and showed significant planning (HRW, 

2008). For journalists, the ethnic or tribal explanation was a convenient, lazy and 

value-laden shorthand which absolved them of the need to go into complex 

explanations of the intricacies of Kenyan politics and generally fitted in with their 

assumptions about the ethnic/tribal African politics (Somerville, 2009).  Certainly, in 

some cases local communities or party supporters reacted spontaneously to 

suspected threats or to the heavy-handed suppression of demonstrations by the 

police. 

 

There are major problems with the tribal hatred approach.  The Kalenjin shifted their 

political allegiances, at times supporting Moi and his allies, at others Kibaki and 

Odinga.  And, prior to colonisation there was no such group as the Kalenjin per se.  



15 
 

The ―tribe‖ brings together ―a number of sub-groups administered as separate tribes 

during the colonial period‖ (Lynch, 2008, p. 542).  The term Kalenjin, first used in the 

late 1950s, was a creation of the colonial period though not directly of the colonising 

power, when it suited nascent political leaders from within the groups (including 

Nandi, Kipsigis and Tugen) that now make up the Kalenjin, to bring together those 

communities sharing common linguistic roots and inhabiting a particular area within 

the Rift Valley and surrounding regions.  The new identity was accepted by the 

colonial authorities for greater ease of administration and with a view, perhaps, as 

Lynch argues, of creating a bulwark against growing Luo and Kikuyu nationalism 

(Lynch, 2007, Chapter 1).  Political leaders from the communities now comprising 

the Kalenjin gained by becoming part of a larger population group and a wider 

support base.  Similarly, there was no clear Luhya identity until the 1940s, when 17 

separate communities sharing language and culture came together as the Luhya to 

increase their ability to compete for land tenure rights and related benefits 

(MacArthur, 2008, p. 230). 

 

The important factor that needs emphasizing about the shifting alliances and the 

political allegiances of Kenya‘s groups is that there is no long history of sustained 

ethnic conflict between specific groups.  Both before and during the early colonial 

period there was coexistence between different communities, intermarriage and 

trade (Klopp, pp. 487-9; Berman, 1990, p. 49). Conflict occurred over water, grazing 

or cattle, but it happened alongside the other communal interactions noted above. It 

was colonial occupation, the seizure of land and the creation by the British colonial 

authorities of reserves for ―tribes‖ that created ―tribes‖ in specific areas with 

potentially conflicting interests, landless peasants and developed a desire to reclaim 



16 
 

land taken from various communities.  Land reclamation became a serious issue for 

displaced communities and failure to address it the cause of serious and lasting 

grievance for some of them.   

Post-independence land resettlement schemes only enhanced the grievances of 

non-Kikuyu communities.  The perception became ingrained, especially among the 

Kalenjin and Masaai,  that  ―outsiders‖ had gained at the expense of indigenous 

communities creating a level of suspicion and political/community competition that 

had not previously existed.  This was fertile ground for politicians willing to incite 

ethnic conflict for political advantage.  Their ability to do this was enhanced, 

according to Martin Gitau, the head of the Kenyan Journalists‘ Association, and  

Dennis Itumbi, editor of the Fountain Post blog in Kenya, because as a general rule 

Kenyans of one particular community will tend to vote en masse for the candidate 

seen as representing their community in elections (interviews with Gitau and Itumbi, 

10 February 2010, Nairobi). 

 

The failure of Kenyatta and then Moi to deal with land ownership and related 

problems meant that for many poor or landless Kenyans , the competitive elections 

from 1992 onwards became opportunities to seek redress. This rendered poor, rural 

Kenyans susceptible to politicians keen to exploit these issues to build local political 

and electoral support.  As the BBC‘s experienced Africa correspondent, Mark Doyle, 

wrote in January 2008,  he had observed that both ahead of and during the 2007 

elections ―politicians from all ethnic groups. . . had been preparing the ground for 

trouble in the wake of the elections because they know that ‗land clashes‘, as they 



17 
 

are known in Kenya, always flare up around polling time‖ and can be manipulated to 

serve the interests of the politicians (Doyle, 2008). 

Political parties were of less intrinsic importance in Kenya than in Western Europe or 

the United States, for example, and generally served not as aggregators of 

individuals with shared political beliefs or interests but as means for politicians to 

build the machinery, resources, local, regional and national support  to garner 

sufficient votes to win power.  Kenyan parties have always been shifting coalitions of 

politicians seeking power and have been part of the alliances necessary for building 

a national political presence.  There was a slight difference in 2007 in that Odinga 

was more clearly radical and populist than Kibaki and so issues rather than just 

choosing between ―big men‖ and their alliances began to enter the picture.  Odinga, 

in the 2007 election campaign, was trying hard to appeal beyond ethnic community, 

particularly to the poor and the young. Odinga appealed to young, poor Kenyans 

who felt they had gained nothing from economic growth or decades of 

independence, but who could see an elite in politics and business which had 

benefited hugely; he had had massive support in his home province, Nyanza, and in 

the Rift Valley, where Ruto and his allies had taken the support base that had 

underpinned Moi for decades and built a Kalenjin following based on expectations of 

a solution to land grievances and hopes of some form of federalism. 

 

Kibaki‘s PNU was based on alliances more reminiscent of the days of Kenyatta, with 

the Kikuyu at the centre, and support from smaller communities outside the Rift 

Valley and Nyanza, along with the backing of declining politicians like Moi.  The 

incumbent president was viscerally opposed to Odinga‘s radical populism and was 



18 
 

unwilling to seriously contemplate a major redistribution of land or wealth or a 

diminution of central control through federalism or a reduction in presidential powers.   

 

The mix of competing approaches to major issues like land and the personal rivalries 

combined with huge economic/social inequality and major grievances among key 

communities to provide a wealth of combustible material that only needed a spark to 

ignite substantial conflict.  Behind it all was a deep well of frustration, anger and 

deprivation among poor Kenyans of all communities—a well that politicians could 

draw from to maintain or extend their own ambitions and privileges and damage 

those of their political opponents.  The grievances could be exploited to build votes, 

intimidate opponents or fight an unwanted election result.   

When the voting was over and initial results emerged from the electoral commission, 

the ODM was ahead in the parliamentary vote and Raila Odinga had a marginal lead 

that some opinion polls in Kenya suggested had stretched to a million votes.  The 

Kenyan Nation newspaper went so far as to report on 29 December that ―bar any 

force majeure, Mr Rail Odinga is poised to win the presidency‖.  But delays in 

announcing the result of the presidential vote and rumours of fraud within the 

electoral commission led to protests by Odinga supporters and a violent and lethal 

reaction from the police.  The clashes left several policemen and a larger number of 

ODM supporters dead in the period between 27 and 30 December.  The 

announcement of the victory by Kibaki drew immediate accusations of cheating from 

the ODM and expressions of concern over the veracity of the count from 

independent observers.  The initial violence was a direct result of anger over the 



19 
 

delays in the count and then over the result. The violence continued until the signing 

of a political agreement by Kibaki and Odinga at the end of February. 

 

Political violence with an ethnic face 

Although it was the violence between ethnic groups which dominated reports of the 

three months of crisis, it must be noted that in the opening days, the most serious 

violence was from the Kenyan police and was directed against ODM demonstrators.  

Attacks by supporters of one party from one community against perceived 

supporters of their opponents among alien communities escalated and caused 

hundreds of deaths, but  police violence principally against ODM supporters was 

constant (HRW, 2008, p.4).  It became clear that during and after the election 

campaign, leaders and party activists on both sides utilised local grievances, ethnic 

stereotypes, insults and fear of ―others‖ to mobilise votes, boost attendance at rallies, 

mobilise demonstrators and eventually involve people in intimidation and direct 

violence against opponents.  It is also clear that, in an atmosphere of distrust, 

suspicion and fear, some violence was spontaneous and a certain gruesome tit-for-

tat pattern emerged in some areas beyond the direction of political leaders. 

The violence took on an openly ethnic character, especially in the Rift Valley. 

Kalenjin and Masaai gangs were utilised by ODM politicians and by local grandees 

to attack their political opponents and to achieve through violence and threats the 

destabilising of the government and, at least in the short-term, re-occupation of land 

claimed as Kalenjin or Masaai. The violence on both sides was largely planned  but 

also developed its own spontaneous offshoots, as groups or communities reacted to 

the spiralling crisis. The level of planning is likely to be revealed when the 



20 
 

International Criminal Court names those Kenyan political leaders who it wants to 

indict for crimes relating to the violence.  As David Anderson has pointed out, the 

ODM was prepared before the election results were announced to cry foul and had 

―laid plans for a campaign of civil unrest‖.  This was to be so widespread as to make 

it impossible for the government to cope with all the outbreaks across the country.  

This campaign became violent partly due to the extremely violent response of the 

police, but largely due to the deliberate cranking up of tensions by national and local 

political leaders.   

 

It is no surprise that ―the worst violence has occurred in areas where it is easy to 

mobilise thuggery, such as the slums of Nairobi and in places where there is a long 

history of animosity between neighbouring communities such as the resettlement 

schemes of the Rift Valley‖ (Anderson, Prospect, 2008).  But Anderson is clear in his 

view that this animosity and the resulting ethnic violence is ―not rooted in any deep-

seated ethnic hatred, although no one would deny that as this crisis has mounted, 

growing fear and latterly, a lust for vengeance has driven a wedge between 

communities‖ (Anderson, Independent, 2008). 

The reactions of politicians to the post-election violence did nothing to cool tempers 

or discourage violence.  Kikuyu and Kisii were targets in much of the Rift Valley.  

Those targeted were seen as both political opponents  and as interlopers who were 

occupying land stolen from the ―rightful‖ owners. Kalenjin politicians in the ODM not 

only used the lure of getting land back but also fear tactics that if Kibaki remained in 

power, local communities would be under threat and would lose more land and come 

under the control of outsiders like the Kikuyu.  The demonstrations and violence 



21 
 

sparked off by the fraudulent election was used by these leaders to pursue long-term 

underlying aims of their own. 

In their in-depth report on the violence, Human Rights Watch pointed out that the 

failure of successive Kenyan governments to address grievances had intensified 

community animosity leading to serious ethnic divisions, that politicians who had 

organised and funded political violence during previous elections had never been 

brought to book, and concluded that, ―this violence is the outcome of decades of 

political manipulation of ethnic tensions, and of impunity intertwined with 

longstanding grievances over land, corruption, inequality and other issues‖ (HRW, 

2008, pp. 2-3). The report added that the ODM had built a coalition ―based on the 

widespread perception that the Kibaki government had entrenched tribalism and 

governed in the interests of the Kikuyu community‖ (HRW, 2008, pp.4-5). 

The organised violence against target communities was matched by substantial and 

consistent vilification of opponents by political leaders on a national, regional and 

local basis.  Ethnic stereotypes were widely utilised to denigrate opponents.  Raila 

Odinga and his Luo supporters were repeatedly ridiculed for being just ―boys‖ – a 

play on the different rituals for the progression from boyhood to manhood among 

Kenya‘s different groups.  The Kikuyu practise circumcision,  the Luo don‘t.  There 

was racist, obscene and offensive campaigning on this issue by PNU leaders and 

supporters.  The circumcision motif had been used by Kibaki supporters during the 

2005 referendum campaign and was used extensively to denigrate ODM politicians 

and supporters in 2007 – even to the extent of calling for them to be forcibly 

circumcised (KNCHR, 2006, p.45 and 2007; and Warungu, 2008).   ODM politicians 

and propaganda concentrated far more on land issues, alleged corruption, Kikuyu 

tribalism and the dangers of Kikuyu hegemony to other groups.  In such a situation, 



22 
 

the media was bound to become part of the problem even if they only reported 

political rhetoric. 

The media, political hate speech and the radio incitement 

Elections are always a testing time for the media, even in societies with established, 

varied and well-regulated media.  In Kenya, political debate and elections take place 

in a difficult and potentially hostile environment for the media and journalists.   

During the period of one party rule under Kenyatta and Moi, there was limited 

political debate and despite a variety of newspapers with diverse ownership there 

was a strong authoritarian tradition which meant that while the Kenyan press was not 

as directly censored or repressed as that in many African states, it served as an 

instrument of the government with considerable self-censorship and a major 

emphasis on the actions and pronouncements of the president and his senior 

ministers (Heath, 1997, pp. 44-5).  The state-funded public service radio and TV (the 

Kenya Broadcasting Corporation - KBC) was subject to government control and 

acted as the voice of the government, and, to a great extent, still does today. 

 As one-party rule came to an end, the self-censorship and authoritarian attitude of 

government weakened but the opening up of the press and broadcasting was a slow 

and far from easy process – as the author can testify from personal experience, 

having been arrested, briefly detained and then deported from Kenya for trying to 

enter the country in February 1991 to make a BBC radio documentary on the calls 

for an end to one party rule. 

After 1992 and the formal legalisation of a multiplicity of political parties, the press 

(notably the Nation, owned by the Agha Khan, and the Standard, formerly owned by 



23 
 

the Lonrho multinational based in London, but now owned by  group of Kenyan 

businessmen and generally seen as an opposition newspaper—it is an open secret 

in journalism circles in Kenya that the Moi family owns the Standard, while it is a 

similarly open secret that controversial Kalenjin leader William Ruto is one of the 

owners of Kass FM and that Uhuru Kenyatta owns K24 TV and Kameme FM radio) 

became a forum for lively political  debate (Heath, 1997, p 46).  During the 2007-8 

elections, it was considered that the press and broadcast media was relatively free to 

reflect the political debates (EUEO, 2007, pp.1-2) as it had been during the 2005 

referendum campaign and, to a lesser extent because of Moi‘s incumbency, in 2002.  

But observers felt strongly that the media failed to provide equitable coverage of the 

political leaders and parties. Internews, an American-based NGO working in Kenya 

to help train journalists, believes that the picture is mixed and that extensive 

coverage was given of the campaign by the print media, but that there were, as there 

are for example in Britain during elections, clear preferences expressed or implied 

for particular candidates or parties.  There was also a clear need for better training 

for journalists to cover the intricacies, controversies and politically sensitive issues 

arising during elections (interviews with Rambaud and Jooste, Nairobi, 17 February 

2010).  

The state-owned Kenya Broadcasting Corporation was criticised heavily by EU 

election monitors for failing ―to fulfil even its minimal legal obligation as a public 

service broadcaster...its coverage demonstrating high degree of bias in favour of the 

Party of National Unity (PNU) coalition‖ (EUEO, 2007, p.2).  A study commissioned 

by the United Nations Development Programme (UNDP) found that ―even though the 

leading newspapers, television and radio stations were not very biased for or against 

any of the candidates, there were discernable preferences shown by the tilt they 



24 
 

gave in favour of or against candidates and their campaign issues‖.  The report also 

noted that vernacular FM radio stations showed clear preferences for the candidates 

and parties ―whom they perceived to be the choice of their listeners‖, (UNDP, 2008). 

The behaviour of the vernacular stations gave rise to accusations (see in detail 

below) that they were acting as hate radio broadcasters.   

Overall, observers of the Kenyan media felt that the mainstream press and 

broadcasting organisations were not inciting hatred or playing political games, but 

that they failed to prevent the dissemination of party propaganda and the violent 

rhetoric of many political leaders, and they failed ―to live up to professional and 

ethical standards‖ (BBC WST, 2008, p.2).  Some Kenyan journalists went further in 

their criticism at a workshop in Nairobi in January 2008, accusing the print and 

broadcast media of being willing to put money ahead of responsibility by ―accepting 

and conveying paid-for hate material‖ which could  have incited the audience at a 

time of tension (IPS News, 2008). 

The general thrust of comment on the media – leaving aside the vernacular stations 

for the time being – was that while Kenya had a relatively free press by African 

standards, there was a lack of professionalism and training that would enable 

journalists to effectively cover political controversy, conflict and elections and a 

vulnerability because of a lack of viable media laws and legal protection for 

journalists. This rendered the media and journalists vulnerable to politicians wishing 

to intimidate or manipulate them to get across party propaganda and to incite unrest 

or violence during and after the campaign.  Journalists and editors were also subject 

to pressure from commercial interests (whether newspaper/radio owners or their 

advertisers and financial backers, and , of course, from politicians who secretly 

owned media outlets or owned them via proxy businessmen).  The BBC World 



25 
 

Service Trust, in its report on the media and the elections, made clear the political 

and commercial pressures and constraints that affected the independence and 

integrity of the media and highlighted the need for the strengthening of the freedom 

of the press, the removal of political and economic constraints and the creation of an 

environment in which journalists could do their work in safety and free from pressure 

or intimidation (BBC WST, 2008). 

The level of interference by the government was obvious, too. The European Union 

monitors explicitly criticised the ejection of all but a chosen few ―trusted‖ journalists 

and organisations from the venue in which the hurried announcement of Kibaki‘s 

victory was made and emphasised the lack of media freedom resulting from the 

order by Kibaki‘s Internal Security Minister ―to suspend all live broadcasts, seriously 

infringing the rights of the media to report without undue state interference‖ (EUEO, 

p. 1).  While the Kenyan government argued that the live ban was to prevent 

broadcasting of film of violence that could provoke further conflict, the ban gave KBC 

(under government control) a monopoly on TV and radio reporting.  

As the violence increased this gave commercial and vernacular stations greater 

credibility when they broadcast accounts of events or statements by political leaders 

that contradicted the official position, which was widely believed to be inaccurate.  

This led to a very skewed and chaotic media environment after the elections. The 

commercial sector in broadcasting has low standards of editorial control, untrained 

staff and little experience and, as Maina has cogently argued about the emerging 

private sector, ―The private broadcasters, while seeming to take the duty of informing 

the public seriously, exhibit a tendency towards bias, and almost every channel can 

be identified with a political party or personality‖ (Maina, 2006, p. 9).   



26 
 

The UNDP report on the media is even more forthright about bias in reporting the 

violence after the 2007 elections: ―The coverage of the post-election violence by the 

media brought to the fore the entrenched ethnic divisions as various media houses 

took obvious positions for against the status quo‖ (UNDP, 2008).  As the violence 

escalated from demonstrations about the results by the ODM and an extreme police 

response to clearly orchestrated violence against specific targets with an 

increasingly ethnic character (even though this paper argues that the causal factors 

were political, social and economic rather than primarily ethnic), the partiality of the 

media became part of the problem. 

What this brief summary of the role of the mainstream press highlights is the 

vulnerability of journalists and the media in the face of determined attempts by 

politicians to see the media as weapons in their political battles.   In the election and 

referendum campaigns from 1992 onwards, politicians had no scruples about using 

all available methods, including hate speech and the incitement of communal or 

ethnic violence to advance their own interests. 

The mongoose and the chickens - genocide and ethnic cleansing in 

political rhetoric 

Kenyan politicians have routinely used local grievances to set communities at each 

other‘s throats and used language designed to denigrate and dehumanize their 

opponents.  In the period from independence to 1991, Kenya was a de facto and 

later de jure one-party state in which the media was not free to report and in which 

politicians in power had free rein to physically or verbally harass opponents or critics.   

As the pressure built for multi-party politics, the language of political discourse 

emanating first from Moi and his supporters within KANU and then spreading 



27 
 

throughout the competing political elites was one of insult, threat and accusations, 

which ranged from corruption, through ethnic supremacism, to ethnic cleansing, 

murder and genocide.  Substantive policy issues or even the political or 

administrative capabilities of individuals or parties were not at the heart of political 

debate,— incendiary personal diatribes and the denigration of personalities, parties 

and whole communities were. 

In the early 1990s, Moi and his ministers used the rhetoric of fear to oppose multi-

partyism, claiming it would destroy unity and lead to fragmentation.  They threatened 

multi-party advocates and at public meetings called on KANU supporters to ―oppose 

selfish troublemakers‖ and ―some regime supporters themselves appeared to 

advocate violence against political dissidents, publicly urging citizens to cut off the 

fingers of multi-party advocates, and to arm themselves with rungu (knobbed sticks) 

and spears to crush opponents of one-party rule‖ (Haugerud, 1997, pp.76-77). 

This political discourse of violent rhetoric and the dehumanization or denigration of 

opponents became dominant during elections, periods of political tension and in land 

disputes after 1992.  Much of the language used is extreme and calls openly for 

violence and killing, even though it is not clear that speakers realistically expected 

their audiences to follow the instructions rather than treating them as symbolically 

strong statements of contempt for opponents.  

During the bitter and violent 2005 referendum campaign, a pro-Kibaki local council 

leader in the Tatu area told his audience at a ―Yes‖ rally that, ―Raila [Odinga, the 

―No‖ campaign leader] the monster should be hit on the head and killed so as not to 

destabilize the Kibaki government‖; at another ―Yes‖ rally, Energy Minister and Kibaki 

stalwart Simeon Nyachae demanded that ―those who are not circumcised [Luo like 



28 
 

Odinga] should be taken for circumcision ceremony‖; at a ―No‖ rally pro-Odinga MP 

Joe Khaimi said that critics of Odinga should be lynched (KNHCR, 2005, pp. 30-33).  

The circumcision insult was used frequently during 2005 and 2007 about Odinga and 

his Luo supporters and during violence in both campaigns forcible circumcision of 

Luo by Kibaki supporters was an horrific part of the political violence. 

The Kenyan National Human Rights Commission (KNHCR, 2005) has reported fully 

on the use of dehumanizing rhetoric and hate speech by politicians on both sides of 

the political divide during the referendum.  In a later report, Still Behaving Badly 

(KNHCR, 2007), the organisation said that the 2007 election campaign had been 

marked by continuing use by politicians of insults against opponents, threats of 

violence and effective incitement to violence.  The commission noted a slight 

decrease in open use of such speech, but added that ―covert hate speech, 

defamatory and unsavoury language continues unabated‖ and that ―unfortunately, 

Kenyans continue to condone and cheer hate speech and have themselves become 

active agents of proliferation of hate campaigns against politicians and fellow 

Kenyans‖ (KNHCR, 2007). 

Some of the discourse – as happened in Rwanda with the use of the term cockroach 

or inyenzi for Tutsis and innocuous expressions like ―go to work‖ to mean killing 

Tutsis – was seemingly unrelated to politics but was clearly understood by 

protagonists.  There were frequent references to the need for the "people of the milk" 

to "cut grass" and complaints that the ―mongoose‖ has come and "stolen our 

chicken".  This, to Kenyans, is easily understandable with the pastoralist Kalenjin 

referring to themselves as people of the milk, the ―grass‖ refers to non-Kalenjin or 

non-Masaai in areas claimed as land originally belonging to them, and the mongoose 

is a reference to Kikuyus who have bought land in Rift Valley and are viewed by the 



29 
 

Kalenjin and Masaai as interlopers and essentially thieves (AllAfrica.com, 2008).  

The calls by pro-ODM leaders for its supporters to ―cut the grass‖ was open 

incitement to attack what were viewed as foreigners in the Rift – cutting the grass 

meant killing them or driving them from land claimed as Kalenjin. 

 

Pro-Kibaki politicians didn‘t just use the references to circumcision but frequently 

derided Odinga, the ODM and its supporters as ―beasts from the west", "baboons" or 

"animals of the west" (AllAfrica.com, 2008).  Although the comments on occasion 

were accompanied by direct calls for violence they drew on cultural differences and 

negative stereotypes and referred back to disputes about access to land, wealth and 

control of state power.  The human rights commission concluded in its report on the 

2005 referendum that even where there wasn‘t a direct call for violence, this political 

language and ―the resulting stigmatization, dehumanization and hatred is just as 

harmful‖ (KNHCR, 2005, p.26). 

The 2007 electoral campaign showed little substantial decline in violent and 

offensive political rhetoric.  Once the dispute over the result turned to violence and 

that violence had developed an ethnic edge, the rhetoric of genocide and ethnic 

cleansing came into play – but not calls for genocide, rather accusations that their 

opponents were using carrying out genocide against supporters of the targeted 

group.  Hate rhetoric became a polemical weapon to be wielded against your 

opponents, denigrating them not only in the eyes of Kenyans, but also internationally 

and, in particular, in the eyes of the foreign dignitaries (Kofi Annan, African Union 

mediator John Kufuor and US Assistant Secretary of State for African Affairs Jendayi 

Frazer) involved in negotiating an end to the violence. 



30 
 

By early January, both sides in the conflict were using the term genocide to refer to 

the policies and actions of their opponents. On 2 January, President Mwai Kibaki's 

government accused rival Raila Odinga's party of unleashing "genocide" in Kenya as 

the number killed in the violence passed 300 – "It is becoming clear that these well-

organized acts of genocide and ethnic cleansing were well planned, financed and 

rehearsed by Orange Democratic Movement leaders prior to the general elections," 

according to a Kibaki government statement delivered by the Lands Minister, Kivutha 

Kibwana (Reuters, 2008).  The ODM wasn‘t slow in replying and it accused the 

government of repressive policies "bordering on genocide" by ordering police to 

shoot protesters demonstrating against Kibaki's victory (Reuters, Jan 2008). 

A website was set up by  Kibaki and PNU supporters entitled Chronicles of the 

Kenyan Genocide, which sought to amass evidence from the PNU side that Kalenjin 

and other pro-ODM ethnic groups were carrying out systematic genocide against 

Kikuyu supporters of the PNU, naming specific ODM leaders and accusing them of 

inciting.  The site accuses an ODM MP of inciting Kalenjin and Luo youths to drive 

Kikuyu and Kisii people from Molo district, to attack and kill them and that he and 

other ODM officials provided transport to enable attacks to take place that led to the 

killing of Kikuyu and the destruction of their homes (Chronicles of the Kenyan 

Genocide, 2008). 

Despite this, from the foregoing narrative of the conflict, it is clear that despite the 

organised and coordinated nature of many of the attacks, there was no obvious 

intention on the part of any group to annihilate another.  The hate rhetoric was not 

part of a campaign to rid Kenya of all members of any one or collection of identifiable 

ethnic/linguistic groups.  Taking Chalk and Jonassohn‘s definition of genocide as ―a 

form of one-sided mass killing in which a state or other authority intends to destroy a 



31 
 

group as that group and membership in it are defined by the perpetrator‖, then what 

happened in Kenya was not attempted let alone actual genocide (Chalk and 

Jonassohn, 1990, p.23).  The Kalenjin and their political allies showed no intention of 

wiping out the Kikuyu and the Kikuyu were not powerless victims—they were 

involved in tit-for-tat killings of Kalenjin, Luo and Masaai.  

Like Chalk and Jonassohn, I would exclude from the definition of genocide ―those 

cases of mass killing massacres, riots and so forth that had a lesser aim, no matter 

how objectionable such cases are‖ (ibid).  The term genocidal massacre also does 

not readily apply to the Kenya situation as the actual disappearance of a group was 

not intended (ibid, p.26).  Kiernan uses genocidal massacres and also genocidal 

moments to describe ―shorter, limited episodes of killing directed at a specific local or 

regional community‖ undertaken to serve as object lessons for other members of the 

targeted group and not necessarily intended as part of a campaign to destroy that 

group (Kiernan, 2007, pp. 13-5). 

In Kenya, the ―massacres‖ and ―moments‖ were clearly organised by political and 

community leaders and had definite goals – creating a situation of ungovernability 

that would force the Kibaki government to negotiate over the disputed election 

results, to create a new political landscape in areas like the Rift or in PNU dominated 

regions in which perceived opponents from other communities were driven out and 

given a clear message not to return, and also the clearing of land claimed by one 

community of what were seen as ―others‖ or interlopers.  But even if a definition of 

genocidal massacre or moment could be applied to particular events, those events 

were not part of a wider campaign of genocide. 



32 
 

The reports of the human rights groups quoted so far indicate the organised and 

planned nature of the violence. Some of the instigators have been remarkably candid 

about their intentions.  In an interview with the BBC‘s Pascale Hurter, Kalenjin 

community and political leader Jackson Kibor openly advocated the killing of Kikuyu 

and said, ―We will fight. This is war. We will start the war. We will divide Kenya‖ (BBC 

World Service, 31 January 2008 and HRW, 2008, p.39).  Human Rights Watch also 

details threats made by Kalenjin and ODM  leader and former Moi lieutenant William 

Ruto against the Kikuyu and incitement to violence by him on the basis of Ruto‘s 

belief that Kibaki was governing ―this country on the basis of tribalism‖ (Ibid).The 

media was one medium for those advocating violence or disseminating hate speech 

to get their messages across. 

Vernacular radio and hate speech 

―Radio is the premier means of reaching the public with news and information in 

countries where most of the population is illiterate and television sets are rare‖ 

(Chalk, 2000, p. 93).  Kenya has a higher rate of literacy than many of its neighbours 

(above 70%, but with an uneven spread across age ranges, urban/rural divides and 

gender). It also has an increasingly diverse network of newspapers, TV and online 

news providers. But as Frank Chalk identified in relation to Rwanda, with limited 

access of populations in Africa, particularly in rural areas, to TV let alone the Iinternet 

and greater levels of illiteracy or partial literacy in the countryside, radio remains a 

key source of news and other information.  It is cheap, does not require reading skills 

and is immediate and, with the growth of FM stations across Kenya, available with 

strong local content and in vernacular languages. 



33 
 

Kenya does not have a long history of vernacular radio.  Independent Kenya 

inherited the colonial radio system – geared mainly towards the interests of 

administration, economic development and settler interests.  The Kenyatta and Moi 

governments retained close control over radio and emphasis was put on national 

unity and to broadcasting in KiSwahili and English rather than vernacular languages. 

 

It was the end of single party rule and the gradual opening up of the media to greater 

freedom of expression which led to pressures for local, vernacular radio.  Fearing its 

use for political purposes by the opposition and the loss of control of a key means of 

influencing opinion, Moi initially opposed granting FM licences to commercial stations 

– particularly as the first request for a licence to broadcast came from Royal Media 

Services owned by S.K. Marcharia, a prominent businessman with close links to 

leading opposition politicians.  He wanted to set up a Kikuyu FM station, Kameme 

FM.  Despite Moi‘s opposition, pressure on the government led to the licensing of 

commercial FM stations in 1996 (Wafula, 2008).  But the government was not happy 

with the situation and in 2000 banned Kameme on the grounds that it was being 

used to campaign for the opposition – exactly what Moi was using KBC for on behalf 

of KANU.  But realising the power of vernacular broadcasting, the government 

launched another Kikuyu station, Inooro FM, to compete with Kameme, which was 

eventually allowed to broadcast again.  Both Joshua arap Sang, chief of operations 

and lead presenter for Kass FM, the Kalenjin station, and Macharia Wamugi, 

operations head for Kameme FM, a popular Gikuyu station, told the author in 

interviews in February 2010 that the governments of Moi and then Kibaki had been 

suspicious of vernacular radio because large parts of the population would not be 



34 
 

part of the dialogue between local stations and the audience in their own languages 

and that they thought this would be both divisive and beyond their control. 

Following KANU‘s electoral defeat in 2002, there was a rapid expansion in FM 

stations – particularly those broadcasting in Kikuyu, Kalenjin, Luo and Luhya.  Kass 

FM became the most influential Kalenjin station, while Lake Victoria FM and Ramogi 

FM were the leading Luo stations.  They were criticised by human rights groups 

during the 2005 referendum campaign for inciting political violence – Inooro FM was 

pro-Kibaki and broadcast songs deriding ―beasts from the West‖, meaning Odinga 

and his supporters (KNHCR, 2007).  The Kibaki government briefly suspended Kass 

FM in November 2005, accusing it of inciting violence during the referendum 

campaign (Wafula, 2008)  – Odinga supporters accused the government of attacking 

Kass because it was independent from the government and broadcast the views of 

Odinga supporters opposed to the planned new constitution.  Kass was allowed to 

resume broadcasting when it produced transcripts of programmes and succeeded in 

proving that no hate messages had been broadcast.  This gave the station greater 

credibility among Kalenjin listeners and increased suspicion of the Kibaki 

government. 

In a survey of Kenyan broadcasting, the BBC referred to reports of the broadcasting 

of hate speech by a number of vernacular radio stations in 2005 and to continuing 

fears that vernacular stations ―could influence ethnic tensions‖ (BBC, 2009). These 

fears appeared to be realised with the publication of a slew of reports in early 2008 

that vernacular radio stations were playing a negative role in the violence following 

the elections. The journalist and media commentator Evans Wafula sounded an 

alarming and ominous note when he wrote that ―reminiscent of the notorious RTLM 

in Rwanda, the media in Kenya is partly to blame for the post-election bloodshed in 



35 
 

Kenya.  There are worrying echoes of a planned genocide being incited by local 

radio stations that urged people to ‗arm themselves‘ against their enemies‖ (Wafula, 

2008).  The BBC reported on 14 February that the government had ordered an 

investigation into claims that vernacular radio stations had engaged in hate 

broadcasting during and after the elections (BBC, News, 2008). 

Unfortunately, there are few transcripts available of the vernacular radio broadcasts.  

The stations involved are small and do not keep large archives, while major 

monitoring organisations (notably the BBC Monitoring Service, which has a 

monitoring station at Karen, on the outskirts of Nairobi) were not monitoring 

vernacular radio, only Kenyan broadcasters using English or KiSwahili (Greenway, 

2009;Mundi, 2010).  There was some monitoring of press and broadcasting by the 

Steadman Group and  Strategic Public Relations Research Ltd on behalf of human 

rights groups and the UNDP, but even they have relatively few transcripts. 

The Kenyan Human Rights Commission believes there is cause for concern over the 

language broadcast by some of the stations and there is evidence that in the past 

the vernacular stations (Kass FM, Lake Victoria, Kameme and Inooro are named) 

have been responsible for ―spinning information to support candidates and parties 

who are of the same tribe as their audience while openly castigating those who are 

not of the same tribes‖ (KHRC, 2008) – evidence perhaps of bias, but hardly a 

convincing argument that stations were adopting practices similar to RTLM in 

Rwanda. 

But the UN-linked IRIN news agency reported that ―inflammatory statements and 

songs broadcast on vernacular radio stations . . . all contributed to post-election 

violence‖ and warned that behaviour of vernacular stations was worrying given the 



36 
 

role of RTLM in Rwanda.  The agency cited Caesar Handa of Strategic Public 

Relations Research Ltd, who carried out media monitoring for UNDP, as saying that 

―there‘s been a lot of hate speech, sometimes thinly-veiled. The vernacular radio 

stations have perfected the art‖. Those singled out in the IRIN report were Kass, 

Kameme, Inooro and Lake Victoria.  Handa told the agency (and also supplied the 

author with further information in e-mails) that talk and phone-in shows were the 

worst and that callers or politicians/local leaders interviewed on the stations engaged 

in incitement against other communities, which the radio presenters seemed 

powerless to prevent or control.  IRIN said  that Kass FM  repeated the hate speech 

used by Kalenjin politicians against the Kikuyu, notably the warnings that the 

mongoose ―has stolen our chickens‖  and that the ―people of the milk‖ had to ―cut the 

grass‖ and were ―getting rid of the weeds‖(IRIN, 2008; Handa, 2009).  What is not 

detailed is whether Kass journalists themselves made these comments or whether 

they were from contributors via phone-ins, e-mails, SMS messages or in interviews 

with politicians.  It is certainly the case that phone-in programmes and talk shows 

were repeatedly identified as the main problem areas whether with political or 

community leaders using them to incite violence or just ordinary Kenyans phoning in 

and giving vent to their fears or prejudices.  Joshua arap Sang, who presented 

programmes on Kass FM during the elections and the violence, denies that his 

station broadcast hate speech; he said they were just broadcasting to their people 

(the Kalenjin) and explaining the situation to them in language they would 

understand. When presented with transcripts detailing incitement, for example, to 

beat opponents he denied they had been broadcast.  Despite this, there is evidence, 

both in the few transcripts and in the recollections of media monitors and local 



37 
 

journalists, of regular use of ethnically demeaning language and threatening 

language by some presenters  

Western journalists covering the violence in 2008, also drew attention to the content 

of vernacular broadcasts.  Mike Pflanz, reporting for the British Daily Telegraph and 

the Irish Independent, said ―there is growing evidence that hate-filled broadcasts 

have poured fuel on the fire of Kenya‘s post-election killings and contributed to 

―ethnic-cleansing‖ in certain areas‖. He said this was ―a chilly echo‖ of Rwanda and 

the role of hate radio in the genocide.  He went on to say that programmes and 

songs broadcast on the vernacular stations ―had helped incite tribal killings‖ and he 

quoted Kamanda Mucheke of the Kenyan National Commission on Human Rights as 

saying, ―it has been thinly-veiled, but it is clearly hate speech and to a large extent 

the violence we‘re seeing can now be attributed to that‖ (Pflanz, 2008). 

What is lacking from all the reports so far about the role of hate radio is clear 

evidence of the content that is said to have had such an effect in inciting violence.  

Pflanz does not cite the content of a single broadcast and transcripts are lacking for 

references in the human rights report.  Of 13 transcripts supplied to the author by 

Caesar Handa, only one, from Kass FM on 3 October 2007, in the run up to the 

elections, has any incitement to violence and that could be as much symbolic as real 

incitement to cause harm. The offending broadcast had a presenter reading out the 

following SMS from a listener – ―Leaders who abuse ought to be shown, they should 

not be elected at all or they be beaten and their property be burnt‖ (Handa, e-mails, 

2009).  A broader survey sent to the author by Mr Handa indicates that strongly 

partisan content was broadcast by Kass, Kameme and Inooro, but little that could be 

compared with RTLM‘s output in 1993 and 1994, which set the agenda for the 



38 
 

genocide against the Tutsi – representing them as blood enemies who had to be 

wiped out to prevent the mass killing of Hutus. 

Greater credence is given to the accusations of hate broadcasting by East African 

media organisations and by Kenyan journalists themselves, including some working 

for FM stations.  The Tanzanian-based IPP media organisation looked at the 

monitoring information available and at comments by Caesar Handa and concluded 

that the Kass, Kameme, Inooro and Lake Victoria FM stations had been the worst 

offenders in spreading hate messages, especially through talk shows with guests 

and phone-ins (IPP, 2008).  Another local journalist, Dennis Itumbi, said that all the 

above stations had been broadcasting hate messages and that a journalist 

broadcasting for Kass had called on his Kalenjin audience to ―leave your houses, 

war has begun‖ and to ―arm themselves‖.  Itrumbi also says that a Reverend Kosgey 

who broadcast on Kass was active in organising attacks on Kikuyu communities in 

the Rift Valley.  He also says that the Kikuyu station Inooro ―was particularly blamed 

for organising revenge attacks in Kenya‘s Central Province‖ (Itumbi, 2008 – 

confirmed in conversation with the author in Nairobi, 10 February 2010). 

The viewpoint that hate broadcasting was being carried out is supported by 

journalists who attended an Inter-Press workshop in Nairobi in January 2008 to 

discuss the role of the media in Kenya‘s crisis.  The reports of the meeting quote a 

number of Kenyan journalists lamenting the failures of journalists and, worse, the 

role of some journalists in perpetrating hate broadcasting.  David Ochami of the 

Media Council of Kenya says that from long before the elections, the vernacular 

radio stations had served to ignite ―ethnic consciousness‖ among their listeners, 

making them ―support leaders from their own tribe and harbour bad feelings about 

people from other communities‖. Ochami cites an unnamed journalist working in 



39 
 

vernacular radio as disclosing that ―the ethnic hate our radio station was propagating 

about those from outside the community was unbelievable. I can‘t repeat any of 

those expressions at this forum‖. The journalist went on to say, though, that the 

expressions of hate came largely from calls to phone-ins, but ―the unfortunate thing 

is we let these callers speak vile and then laughed about [them]‖.  The report of the 

workshop cites another anonymous journalist as admitting that ―we took sides in the 

issue and we became subjective, forgetting our professional tenet of objectivity and 

neutrality. In fact, this polarisation was so bad in the newsrooms that some 

broadcast journalists refused to cover or read news that wasn‘t favourable to the 

candidate or the party they supported.‖   

Other participants said that broadcast and print media were too ready to accept 

money to carry campaign messages and they put money ahead of responsibility by 

―accepting and conveying hate material‖.  Some also spoke of objectivity almost 

always giving way to partisanship in reporting.  Some blamed media station owners 

who had ―vested interests in either camp of the political divide‖ (all quotes from IPP, 

2008). 

Because of the lack of substantial transcript material or recordings it is impossible to 

estimate, let alone measure accurately, the time period over which vernacular 

stations carried hate messages, the proportion of air time they took up, the role of 

journalists in directly inciting hatred and violence and the extent to which journalists 

through insufficient training, experience and editorial direction became caught up in 

partisan reporting and allowed, almost by default, hate speech to be broadcast. 

Using the analytical tools from discourse analysis and from the study of hate radio in 

Rwanda is difficult with the dearth of verifiable broadcast material.  However, from 



40 
 

the little available and the reports of observers and journalists from the stations 

quoted above, there is at least an opportunity to look at the general agenda setting, 

framing and representation of subjects within vernacular broadcasts. 

Kass FM is most often accused of partisanship and broadcasting hate messages in 

2005 and again in 2007-8.  Along with Kameme and Inooro and, to a lesser extent, 

Lake Victoria FM, it seems to have followed a general editorial line of favouring 

candidates from its own community, broadcasting material that favoured local 

Kalenjin candidates supporting the ―No‖ campaign and the ODM, and denigrating 

those, generally Kikuyu or Kisii, who supported the ―Yes‖ campaign and then the 

PNU.  Strongly derogatory terminology was used and questionable calls to ―cut the 

grass‖ and get rid of ―weeds‖ – generally accepted as shorthand for clearing  

outsiders from what was considered Kalenjin land.  But the frequency of such 

broadcasts, the proof of their origin (whether Kass journalists or interviewees/callers) 

and whether they were exceptions to the rule or part of a routine pattern of partisan 

broadcasting impossible to assess accurately. The same goes for the other stations 

– the Kikuyu ones may have referred to ―beasts‖ or ―animals‖ from the West and to 

issues around circumcision but how often? In what context? With what level of 

incitement to hatred or violence? 

What we can conclude is that there is evidence of them having a partisan agenda.  

They clearly framed references according to this agenda – local candidates were 

supported and praised while the representation of opponents was couched in 

inflammatory language.  On occasions, as some journalists have admitted, news 

about other parties or candidates was omitted and some journalists became very 

biased in their approach to reporting certain kinds of news.  This certainly suggests a 

discourse on these stations that was partial, open to the charge of inciting contempt 



41 
 

for others and lacking any clear standards of impartiality, balance and responsible 

journalism. Joshua arap Sang of Kass FM, admitted in an interview that his station 

was outspoken and was in touch with what it knew its audience wanted to hear.  He 

said he and other presenters spoke in the language the audience would understand 

and appreciate. He effectively confirmed that they had strong views about particular 

parties, politicians and issues and broadcast what they wanted to say in the way they 

wanted to say it (Sang interview, Nairobi, 12 February 2010). 

Hate Radio or Purveyors of Hate Speech? 

Reviewing the known output and reported behaviour, how does it measure  against 

the role of RTLM in Rwanda? There is a large body (see for example Chalk, 2000; 

Thompson, 2007; Strauss, 2007; Chretien; Des Forges; Melvern, 2000) of analysis 

of hate radio and its role in the Rwandan genocide.  Three Rwandans (Hassan 

Ngeze, Jean-Bosco Barayagwiza and Ferdinand Nahimana) involved with RTLM and 

with the anti-Tutsi newspaper Kangura were found guilty by the International 

Criminal Tribunal for Rwanda of genocide, incitement to genocide and crimes 

against humanity for their roles in broadcasting and publishing hate material that 

directly incited hatred and called for the killings of Tutsis as a group and specific 

individuals or collections of individuals.  They were the first journalists since Julius 

Streicher, editor of the violently anti-semitic Nazi newspaper Der Stürmer (who was 

sentenced to death for incitement to murder and extermination of Jews, constituting 

―a crime against humanity‖ at Nuremburg, but incitement to commit genocide in 

today‘s terms) to be found guilty of genocide through their work as journalists. 

The testimony at their trial and the trial of a Belgian journalist, Georges Ruggiu, who 

worked for RTLM and was sentenced to 12 years imprisonment for inciting violence, 



42 
 

demonstrated a continuous, organised and carefully targeted stream of broadcasting 

that set a long-term agenda of hatred and ultimate destruction of the Tutsi.  RTLM 

identified victims and gave instructions to Hutu to kill their neighbours and 

compatriots simply because they were Tutsi.  The ICTR judgement found that RTLM 

―engaged in ethnic stereotyping in a manner that promoted contempt and hatred for 

the Tutsi population. RTLM broadcasts called on listeners to seek out and take up 

arms against the enemy . . . these broadcasts called explicitly for the extermination 

of the Tutsi ethnic group‖. (ICTR judgement in Thompson, 2007, p.283). 

Kenyan vernacular radios, as far as can be discerned from limited broadcast, printed 

and anecdotal evidence and material from the author‘s interviews in Kenya, 

periodically broadcast hate speech about perceived opponents from other 

communities, at times appeared to condone or even incite violence or the expulsion 

of people from particular areas and did demonstrate considerable partisanship.  

However, unlike RTLM there is no compelling evidence of a coordinated campaign, 

of an organised, long-term setting of an agenda of ethnic attacks let alone 

extermination or very clear organisational links (as the ICTR established between 

RTLM and Kangura and the Hutu military and political hierarchy which organised the 

genocide) between journalists, radio stations and those political leaders directly 

involved in inciting and organising violence. 

Clearly, many journalists became partisan, gave in to pressure from owners and 

local/national political leaders and either through this partisanship or through fear or 

inexperience allowed hate messages to be broadcast during talk shows, interviews 

or phone-ins. In a lot of cases, it was sheer inexperience in hosting phone-ins or talk 

shows that meant that by default rather than design hate speech or incitement (some 

planned by politicians, but some the spontaneous contribution of ordinary citizens) 



43 
 

was broadcast.  In some cases, the stations had clear political agendas and these 

then could easily, by design of owners or politicians or in the heat of the moment, slip 

over from partisanship into incitement. 

But there is no evidence that would allow a direct comparison with Rwanda.  What 

there is evidence of, as identified by studies by Maina, the UNDP, BBC World 

Service Trust and others, is clear partisanship on the part of the FM stations 

mentioned in this paper, poor editorial standards and a willingness to become 

―purveyors of the numerous rumours that circulated‖.  They perpetuated divisions 

and images of ―those who were perceived to be the aggressors and those who were 

aggrieved (UNDP, 2008).  The stations allowed themselves at times to be used by 

powerful political and community groups with their own agendas.  Kass, according to 

Human Rights Watch, was not proved to be responsible for having a policy of hate 

speech, but it allowed guest speakers and callers to express hatred and engage in 

incitement against targeted groups without hindrance (HRW, 2008, p. 36).  The 

station, as demonstrated during my visit there, clearly has a ―Kalenjin‖ agenda 

relating to issues like land and this leads to strongly partisan output and a clear 

editorial agenda, but that alone is not proof of concerted, organised hate 

broadcasting.   

There was a lack of awareness of ethical issues and the broadcasting patterns of the 

FM stations identified, as Maina had pointed out in 2006 after the prevalence of the 

use of hate speech during the 2005 referendum campaign, an urgent need ―to 

protect the rights of the audience, uphold professional reporting and language, 

respect African culture and desist from ethnic and chauvinistic tendencies‖ (Maina, 

2006, p.73).   



44 
 

The BBC World Service Trust reached similar conclusions, noting that vernacular 

stations had incited fear and hatred, had operated without clear ethical standards 

and had been ―routinely partisan‖. The Trust noted the particular problems with talk 

and phone-in shows ―which have provided the greatest opportunities for hate 

speech‖ and urged better training for journalists and presenters, clearer professional 

and ethical standards and better monitoring of the media to identify problem areas 

before they become involved in ―fanning ethnic hatred and fuelling violence‖ (BBC 

World Service Trust, April 2008, pp.2-3). 

To answer the question at the beginning of this section, Kenyan vernacular radio 

stations clearly played a role in worsening tensions, exacerbating fear and suspicion, 

perpetuating negative stereotypes and at times inciting violence.  They allowed or 

perhaps failed to prevent themselves being manipulated and allowed the relatively 

unrestricted expression of hatred on phone-ins and talk shows. But unlike RTLM in 

Rwanda, the stations did not do so as deliberate and sustained acts of policy.  They 

were partisan and allowed their stations to be used as vehicles for spreading 

messages of hate by politicians and community leaders.  But they played no 

discernable role in setting an agenda for the extermination of groups and once 

monitoring had revealed their activities and opportunities for thought and discussion 

emerged (as with the IPP workshop) there were positive developments and ―local 

language stations did also play a reconciliatory role – Kass did broadcast callers 

calling for peace and for cooperation with human rights groups‖  (BBC World Service 

Trust, April 2008 p.5). 

The Kenyan media works in a political and economic environment that exerts great 

pressures on them to be partisan and to bow to pressure to broadcast statements 

from national or local leaders: there is a lack of laws or regulatory instruments which 



45 
 

protect journalists, provide legal safeguards for freedom of speech, identify and 

provide means of combating hate speech or set basic standards of professional 

journalism.  And there is insufficient provision of training to ensure the capability to 

meet and maintain those standards (see BBC World Service Trust, April 2008; BBC 

World Service Trust, 2008; UNDP, 2008; and Maina, 2006). 

The wider political environment is one that is dominated by frequent resort to the 

incitement of hatred, denigration of opponents and a willingness to use violence and 

the manipulation of community grievances as means to desired political ends. It was 

clear in 2007-8, as in 2005 and the Rift Valley violence of the 1990s, that, as the 

official report on the violence found, there ―were systematic attacks on Kenyans 

based on their ethnicity and political leanings. Attackers organised along ethnic lines, 

assembled considerable logistical means... ―(CIPEV, 2008, p.viii); people were 

mobilised by political leaders manipulating the ―feeling among certain ethnic groups 

of historical marginalisation, arising from perceived inequities...This feeling has been 

tapped by politicians to articulate grievances...This has created an underlying climate 

of tension and hate‖ (CIPEV, 2008, p.23). The grievances of some groups and the 

generation among other groups of a fear of losing access to land, resources or the 

advantages of being supporters of the governing elite, dominated political discourse, 

while the use of armed gangs of party supporters or hired thugs became an 

everyday occurrence during elections, referenda or in land and other disputes. This 

made ―violence the method of choice to resolve a range of political differences and to 

obtain political power‖, if other more legitimate methods did not suffice (CIPEV, 

2008, p.35).  It is hardly surprising that the media became another instrument in the 

all out battle for political power and journalists were poorly positioned to resist. 



46 
 

The violence in Kenya was not attempted genocide and the behaviour of the media 

did not equate either qualitatively or quantitatively with RTLM in Rwanda.  But there 

is considerable evidence that the political culture still dominant in Kenya is one in 

which all means are viewed as legitimate in the winner-takes-all approach to politics 

and the distribution of economic benefits.   

 

A Chronology of Events: 

2007 

 Early December  2007  -  Sporadic violence occurs during  the election 

campaign, with the harassment of party supporters, officials and candidates in 

heartland areas of opponents.  Opinion polls show Raila Odinga‘s Orange 

Democratic Movement (ODM) ahead of President Kibaki‘s Party of National 

Unity (PNU). 

 27 December : Voting begins in parliamentary and presidential elections 

 28-30 December -  Odinga‘s ODM ahead in parliamentary vote and Odinga 

believed to be edging ahead in presidential race.  Outbreaks of violent 

protests by ODM supporters amid rumours of electoral fraud in Kibaki‘s 

favour. 

 30 December  -  The Electoral Commission halts the count and then declares 

Kibaki to be the winner of the presidential election; he is sworn in with haste.  

The government blocks live TV news broadcasts. 

 31 December - ODM supporters start street protests and clash with police – 

violence ensues with a harsh police reaction, a ban on live TV broadcasts and 

heavy security force presence in areas with high-levels of ODM support. 



47 
 

2008 

 1 January - Increasing scale of protest, police reaction and violence between 

political factions, with growing numbers of attacks in Rift Valley by ODM 

supporters on perceived PNU voters. In Eldoret, Rift Valley, at least 30 Kikuyu 

fleeing violence and intimidation die after church in which they were sheltering 

from ODM supporters is burned down.  

 4 January - Kibaki says he will accept a re-run of the election only if the 

Kenyan High Court orders it 

 2 January - Government ministers accuse Odinga supporters of ―ethnic 

cleansing‖ and genocide in Rift Valley.  

 5-11 January - Attempted mediation by US envoy, African Union chairman, 

Kofi Annan and others.  Little progress is made and ODM calls for 

international sanctions to force Kibaki to annul the elections. Violence 

continues in Nairobi slums, Rift Valley, Kisumu and other areas as ODM and 

PNU supporters attack each other and security forces react with lethal force to 

opposition protests.  Further accusations by both sides or ethnic cleansing 

and genocide 

 8 January - Kibaki appoints new cabinet; further violent protests in Odinga 

stronghold of Kisumu. 

 Mid-January-28 February - Violence continues, concentrated in Rift Valley 

and Nairobi. Growing evidence is uncovered by human rights researchers of 

planning and organisation of attacks on rival groups by ODM politicians in the 

Rift Valley and by Kibaki supporters and the Kikuyu-based criminal gang, the 

Mungiki.  Violence gradually dies down as Odinga and Kibaki agree a power-

sharing deal.    



48 
 

 Between 1200 and 1500 people died and between 300,000 and 500,000 were 

displaced during the violence – at least 450 of the dead killed by the police. 

(Compiled from BBC News Online, Guardian, Independent, Telegraph and 

Human Rights Watch reports). 

Bibliography 

AllAfrica.com.2008. ―Kenya: Spreading the Word of Hate.‖ 22 January 2008.  

http://allafrica.com/stories/200801220692.html) 

Allen, Tim and Seaton, Jean.1990. ―Introduction‖, in Tim Allen and Jean Seaton 

(eds), The Media of Conflict: War Reporting and Representations of Ethnic Violence, 

London: Zed Books, pp. 1-7. 

Anderson, David.(2008. ―Kenya‘s Agony‖. Royal African Society. 

http://www.royalafricansociety.org/index.php?option=com_content&task=view&id=44

3  (accessed March 22, 2009). 

Anderson, David.2008. Kenya on the Brink. Prospect, 142, January 2008. 

Anderson, David. 2008. ―How Violence Affected Kenya‘s Democracy‖. Independent 

30 January 2008. 

BBC News.2009. Kenya media welcomes review of media law. 

http://www.news.bbc.co.uk/1/hi/world/Africa/7817567.stm (accessed   July 6 ,2009). 

BBC News.2008. http://www.news.bbc.co..uk/1/hi/world/Africa/724531/stm  

(accessed  July 6, 2009).BBC World Service Trust. 2008. The Kenyan 2007 

Elections and their Aftermath: The Role of Media and Communications.   

http://www.royalafricansociety.org/index.php?option=com_content&task=view&id=443
http://www.royalafricansociety.org/index.php?option=com_content&task=view&id=443


49 
 

http://downloads.bbc.co.uk/worldservice/trust/pdf/kenya_policy_briefing_08.pdf 

(accessed  July 7, 2009). 

BBC World Service Trust. April 2008. Policy Recommendations, London, BBC 

Berman, Bruce.1990. Control and Crisis in Colonial Kenya. London: James Currey. 

Branch, Daniel  and Cheeseman, Nic.2009., ―Democratization, sequencing and state 

failure in Africa: Lessons from Kenya‖,  African Affairs  108, no. 430:: 1-26. 

Chalk, Frank.2000. ―Hate Radio in Rwanda,‖ in Howard Adelman and Astri Suhrke, 

The Path of  a Genocide: The Rwanda Crisis from Uganda to Zaire, New Brunswick, 

NJ: Transaction Publishers. 

Chalk, Frank, and Jonassohn, Kurt. 1990., The History and Sociology of Genocide, 

New Haven and London, Yale University Press. 

Cheeseman, Nic (2008), ―The Kenyan Elections of 2007: An Introduction,‖ Journal of 

Eastern African Studies, 2, no.2 (July 2008): 166-84. 

Chretien, Jean-Pierre. ―RTLM propaganda: the democratic alibi‖, The International 

Development Research Centre. 

http://www.idrc.ca/rwandagenocide/ev-108180-ido_TOPIC.html  (accessed May 13, 

20009). 

Chronicles of the Kenyan Genocide. http://kenyangenocide.blogspot.com/  

(accessed May 14,  2009). 

 

http://downloads.bbc.co.uk/worldservice/trust/pdf/kenya_policy_briefing_08.pdf
http://kenyangenocide.blogspot.com/


50 
 

CIPEV. 2008. Report of the Commission of Inquiry Into Post-Election Violence. 

http:///www.khrc.org.ke/documents/Waki_Report_08.pdf   (accessed April 1, 2009). 

Des Forges, Alison.‖ Call to genocide: radio in Rwanda, The International 

Development Research Centre.‖  http://www.idrc.ca/rwandagenocide/ev-108178-1-

do_TOPIC.html  (accessed April 2, 2009). 

 
 

Doyle, Mark.2008. Kenya‘s geographic and political rift, BBC News 28 January 2008. 

European Union Election Observation Mission (EUEO) . 2008. Kenya General 

Election, 27 December 2007, Preliminary Statement  

http://www.eueokenya.org/MAIN/English/PDF/Kenya_2007 

Fairclough, Norman.2003. Analysing Discourse. Oxford: Routledge. 

Heath, Carla W. 1997. ―Communications and Press Freedom in Kenya,‖ in Festus 

Eribo, and William Jong-Ebot. Press Freedom and Communication in Africa. 

Trenton, N.J:Africa World Press. 

Handa, Caesar.2009. E-mail to the author, July 1, 2009. 

Haugerud, Angelique. 1997. The Culture of Politics and Modern Kenya. Cambridge: 

Cambridge University Press. 

Human Rights Watch. 2008.  Kenya: Ballots to Bullets, 

www.hrw/en/reports/2008/03/16/ballots-bullets (accessed  May 10, 2009). 

,Rodrigues, Simon. ―Corruption Trumps Tribalism,‖  International Herald Tribune 

(IHT),  January 10, 2008. 

http://www.eueokenya.org/MAIN/English/PDF/Kenya_2007
http://www.hrw/en/reports/2008/03/16/ballots-bullets


51 
 

IPP.‖ Spreading the word of hate in Kenya.‖ 

http://www.kuryangu.com/ipp/guardian/2008/01/26/107059.   (accessed May 24, 

2009).  Kwamboko Oyara. 2008. ―KENYA The Media is Not Innocent.‖  IPS News. 

http://www.ipsnews.net/news.asp?idnews=41049    (accessed May 12, 2009).IRIN. , 

―KENYA: Spreading the word of hate.‖  January 27, 2008. 

http://www.irinnews.org/Report.aspx?ReportId=76346 -  IRIN (Integrated Regional 

Information Networks) is part of the UN Office for the Coordination of Humanitarian 

Affairs) (accessed February 23, 2009). 

Itumbi, Dennis.―Kenyan radio stations criticised in human rights report.‖ 

http://blogs.journalism.co.uk/editors/2008/08/20/journalism_in_Africa_Kenyan_radio_

stations      (accessed March 21, 2009). 

Kenya Human Rights Commission. ―General Elections 2007: A Preliminary 

Assessment.” 

http://www.khrc.or.ke/documents/GENERAL%20ELECTIONS%2007_PRELIMINAR

Y%ASSESSMENT.pdf    (accessed April 28, 2009). 

  Kenya National Commission on Human Rights.2005. Referendum Report,   

http://www.knchr.org/dmdocuments/referendum.pdf    (accessed April 28, 2009). 

Kenya National Commission on Human Rights . Still Behaving Badly, December 

2007.  http://www.knchr.org/dmdocuments/Election_Report.pdf 

(accessed March 23, 2009). 

Kiernan, Ben.2007. A World History of Genocide and Extermination from Sparta to 

Darfur, New Haven: Yale University Press. 

http://www.ipsnews.net/news.asp?idnews=41049
http://www.irinnews.org/Report.aspx?ReportId=76346
http://ochaonline.un.org/
http://ochaonline.un.org/
http://blogs.journalism.co.uk/editors/2008/08/20/journalism_in_Africa_Kenyan_radio_stations
http://blogs.journalism.co.uk/editors/2008/08/20/journalism_in_Africa_Kenyan_radio_stations
http://www.khrc.or.ke/documents/GENERAL%20ELECTIONS%2007_PRELIMINARY%25ASSESSMENT.pdf
http://www.khrc.or.ke/documents/GENERAL%20ELECTIONS%2007_PRELIMINARY%25ASSESSMENT.pdf
http://www.knchr.org/dmdocuments/referendum.pdf
http://www.knchr.org/dmdocuments/Election_Report.pdf


52 
 

Klopp, Jacqueline M. ―Ethnic Clashes and Winning Elections: The Case of Kenya‘s 

Electoral Despotism.‖ Canadian Journal of African Studies, 35, no. 3 :473-517. 

Kriegler Commission, Report of the Independent Review Commission, September 

2008. http://www.hackenya.org/index (accessed  June 27, 2009). 

Kellow, Christine L, and Leslie H. Steeves, (1998), ―The Role of Radio in the 

Rwandan Genocide,‖ Journal of Communications,  48, 3:109-128. 

Lonsdale, John. 2008. ―Soil, Work and Civilization, and Citizenship in Kenya,‖ 

Journal of Eastern African Studies.  2, 2, July 2008:  305-14.   

Lynch, Gabrielle.2008.  ―Courting the Kalenjin:  The Failure of Dynasticism and the 

Strength of the ODM Wave in Kenya‘s Rift Valley Province,‖ African Affairs, 107, 

no.429: 541-568. 

MacArthur, Julie.2008. ―How the West was Won,‖ Journal of Eastern African Studies, 

2, no. 2 (July 2008): 227-241. 

Maina, Lucy W.2006.  Kenya Research Findings and Conclusions. London: BBC 

World Service Trust. 

Melvern, Linda.2000. A People Betrayed: The Role of the West in Rwanda’s 

Genocide, London: Zed. 

Mueller, Susanne D..2008. ―The Political Economy of Kenya‘s Crisis,‖ Journal of 

Eastern African Studies, 2, no. 2 (July 2008): 185-210. 

Ndunde,Hezron.2008. ―From Cyberspace to the Public: Rumor, Gossip and      

Hearsay in the Paradoxes of the 2007 General Election in Kenya.‖  Papers from the 



53 
 

conference of the Council for the development of Social Science Research in Africa, 

December 7-11, 2008, Yaounde, Cameroon. 

http://www.codesria.org/Links/conferences/general_assembly12/papers/hezron_ndu

nde.pdf    (accessed May, 13, 2009). 

Pflanz, Mike. 2008. ―Hate radio spreads a new wave of violence in Kenya.‖ Irish 

Independent, January 28,2008. 

  http:// www.independent.ie/world-news/africa/   (accessed June 25, 2008). 

Richardson, John E.2007. Analysing Newspapers: An Approach from Critical 

Discourse Analysis. London: London. 

Reuters . ―Kenya govt denounces "genocide" as toll hits 300.‖  

http://www.reuters.com/article/topNews/idUSL277107920080102?feedType=RSS&fe

edName=topNews   (accessed June15, 2008). 

Somerville, Keith.2009. ―British Media Coverage of the Post-Election Violence in 

Kenya 2007-8.‖ Journal of Eastern African Studies, 3, no 3: 526-542. 

Strauss, Scott .2007. ―What is the Relationship between Hate Radio and Violence? 

Rethinking Rwanda‘s radio Machete.,‖ Politics Society, 2007, no. 35: 609-637. 

Thompson, Allan.2007. The Media and the Rwandan Genocide, London: Pluto. 

United Nations Development Programme. (2008). Media Monitoring:The Experience 

and Future, Strategic Public Relations Research Ltd, Nairobi. 

Wafula, Evans.2008. ―I heard them cry for help as the media watched.‖  

http://www.africanews/site/ I_heard_them_cry_for_help_as_the_media_watched  

(accessed July 1, 2008). 

http://www.codesria.org/Links/conferences/general_assembly12/papers/hezron_ndunde.pdf
http://www.codesria.org/Links/conferences/general_assembly12/papers/hezron_ndunde.pdf
http://www.independent.ie/world-news/africa/
http://www.reuters.com/article/topNews/idUSL277107920080102?feedType=RSS&feedName=topNews
http://www.reuters.com/article/topNews/idUSL277107920080102?feedType=RSS&feedName=topNews


54 
 

Warungu, Joseph., ―Kenya in Crisis.‖ BBC College of Journalism Seminar.   London: 

Television Centre, February 13, 2008. 

Interviews carried out by the author in Nairobi, Kenya, February 2010: 

Martin Gitau, head of the Kenyan Journalists‘ Association, February  10, 2010. 

Chris Greenway, interview with author, BBC Caversham, April 27, 2009. 

Dennis Itumbi, journalist and editor of the Fountain Post blog, February 10, 2010. 

Matthias Mundi, chief editor, BBC Monitoring, east Africcan Unit, Karen, February  

11, 2010. 

Moses Rono, former Kass FM journalist, February 11, 2010. 

Joshua arap Sang, Head of Operations and presenter, Kass FM, February 12, 2010. 

Macharia Wamugi, Operations Editor, Kameme FM, February 15, 2010. 

Alfred Mutua, Chief Government Press Secrretary, Office of Public Communications, 

February 16, 2010. 

Ida Jooste, Internews Kenya Resident Advisor, February 17,  2010. 

Brice Rambaud, Internews Kenya Resident Journalist, February 17,  2010. 

Fred Obera, Kenyan freelance journalist, February 18, 2010. 

*Keith Somerville lectures in Journalism at Brunel University, London.  He is a 
specialist in radio journalism, ethics, news writing and media coverage of Africa.  
Prior to joining Brunel he worked for the BBC for 28 years, most of it at the BBC 
World Service, specialising in the coverage of Africa. He is the author of a number of 
books and academic articles on conflicts in Africa, including: Southern Africa and the 
Soviet Union: From Communist International to Commonwealth of Independent 
States (London: Macmillan, 1993); Foreign Military Intervention in Africa (London, 
Pinter,1990); Angola: Politics, Economics and Society (London: Pinter, 1986). 



55 
 

The author would like to thank Gabrielle Lynch of Leeds University; David Anderson of the 
University of Oxford‘s Centre for African Studies; Joseph Warungu of the BBC World 
Service; Matthias Mundi and Chris Greenway of the BBC Monitoring Service; Ida Jooste, 
Brice Rambaud and the staff at Internews Nairobi; Dennis Itumbi; Martin Gitau; Louise 
Tunbridge; Fred Obera; and Caesar Handa for their assistance in the research for this paper 


