# <u>Uganda domestic radio and newspapers, April 4th, 2011 (covering March 28th 2011 to April 3rd 2011)</u>

### By Laura Schülke, MIGS reporter for Uganda

#### 1) State-owned media

## The New Vision (state-owned, mass-circulation daily) website. March 28, 2011, in English

#### "Army rules out talks with Kony" by Francis Kagolo

- There will be no more talks between the government and the Lord's Resistance Army rebels, the commander of the land forces, Lt-Gen Katumba Wamala, has said. Katumba made the remarks while addressing an African Union technical team at the army headquarters in Mbuya on Friday. He said all that was left was for the LRA leader, Joseph Kony, to sign the peace agreement that was drawn in 2008.
- Mugira said the joint operation, Lightening Thunder, which was launched against LRA after the peace talks hit a dead end, had registered enormous achievements, the major one being achieving the joint regional approach to the problem.
- The chief of military intelligence, James Mugira said this sent a clear signal that there were possibilities of joint operations against groups which cause chaos in the region. He said the operation destroyed five LRA permanent bases in Congo. It also broke the rebels' communication channels.

## The New Vision (state-owned, mass-circulation daily) website. March 30, 2011, in English

### "Uganda seizes Libya shares in utl" by David Mugabe

- The government has seized control of Libya's majority stake in Uganda Telecom (Utl) with immediate effect. Aggrey Awori, the information, communication and technology minister, said the government was exercising its oversight role and also complying with UN sanctions against Libyan assets.
- "We have to monitor all the transactions in conformity with the rules and now they cannot make certain decisions without our knowledge," said Awori. The Libyan government owns 69 per cent of Utl under its investment arm, Libya Africa Investment Portfolio.

## The New Vision (state-owned, mass-circulation daily) website. March 31, 2011, in English

### "Uganda oil wells sold for \$3 billion" by Ibrahim Kasita

- Tullow Oil has sold part of its oil and gas wells in Uganda to French and Chinese companies at a cost of 2.93bn dollars (about 7 trillion shillings). The firm is to pay 472.7m dollars in taxes before the government endorses the deal.
- Brian Glover, the Tullow Oil Uganda general manager, said yesterday his firm agreed to sell one-third each to China's National Offshore Oil Corporation (CNOOC) and Total, the French company. Tullow will retain a third interest. "The parties have agreed that on condition of the farm down (sell) to CNOOC and Total, operatorship shall be determined by the Government of Uganda," he said.

#### 2) Privately owned media

## The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. March 28, 2011, in English

### "Speaker okays motion to probe vote rigging" by Yasiin Mugerwa

- The Parliament is expected to vote on a key motion that calls for an inquiry into the allegations of widespread vote rigging, ghost voters, missing names, violence and bribery and other forms of electoral malpractices in the 18 February elections.
- Speaker Edward Ssekandi on Friday allowed the NRM MPs led by Lwemiyaga MP Theodore Ssekikubo to table the motion in parliament tomorrow amid reports that the government chief whip, Daudi Migereko, wants the motion blocked.
- While Mr Migereko was not available for comment, the NRM MPs behind the motion said they will not be intimidated.
- "As a government, we cannot be successful in other areas and fail to deliver credible elections," Mr Ssekikubo said. "People were caught with pre-ticked ballot papers yet it is business as usual. If the Electoral Commission has a problem, then we must change it. We want an investigation and whoever is responsible should be brought to book."
- According to the lawmakers, the irregularities deprived Ugandans of their constitutional right to freely and fairly choose leaders of their choice.

## The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. March 28, 2011, in English

#### "It's abhorrent to demonstrate in support of Al-Qadhafi" by Vincent Nuwagaba

- Some Pan-African Club members supported by a retired army general are set to meet at the Pan-African Freedom Square near the Clock Tower on tomorrow to demonstrate in support of Col Mu'ammar Al-Qadhafi and to show their disenchantment with France, America and Britain over "uncalled for meddling" in African affairs.
- As a human rights defender, I'm enraged by the high-handedness that Al-Qadhafi has used to exterminate the Libyan people. And I strongly believe that he should have no legroom for impunity. In fact, I'm convinced that the intervention by the Western powers came too late. Have my fellow pan-Africanists forgotten that the people killed by Al-Qadhafi are also Africans? What did African governments do to stop the gruesome murder of civilians by the autocratic leader? And by the way, where does Al-Qadhafi derive the legitimacy to rule the Libyans for all those years (42 years) unchallenged when he has never organized and held any elections to allow Libyans the opportunity? Of course, I am mindful of the fact that elections per se are no guarantee for democracy. [...]

## The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. March 31, 2011, in English

### "Museveni says no asylum for Gaddafi" by Tabu Butagira

- President Museveni last night described as "utter rubbish" reports that Uganda had secretly offered asylum to Libyan leader Mu'ammar Qadhafi.
- This newspaper contacted the president through his Principal Private Secretary, Ms Grace Akello, after international media outlets, among them Al Jazeera TV channel, yesterday run news of the alleged refuge. "That is a totally unfounded rumour, it is utter rubbish," Ms Akello said, quoting Mr Museveni.

## The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. April 1, 2011, in English

### "Ugandans petition UK Premier over oil" by John Njoroge

- Ugandan Civil Society activists in Britain have asked UK Prime Minister David Cameron to force all oil, gas and mining companies listed in the UK to be more transparent in their operations abroad, especially in Uganda.
- This call comes just three days after British Oil firm, Tullow Oil, satisfied a key requirement of government when it agreed to sell stakes in its interests to Chinese company CNOOC and French firm Total.
- Tullow stands to gain over 2.9bn dollars in this deal alone. Under the umbrella group, Publish What You Pay Coalition, a letter signed by over 200 activists was delivered to Mr Cameron's 10 Downing Street office this week.
- The activists are calling on the UK government to "end the resource curse" by supporting greater transparency in the oil industry in Uganda. They want the UK to force all British oil, gas and mining companies to publish information on payments made by oil companies to the Ugandan government.
- Ms Atim also added that the group was determined to make sure that the revenues the Uganda government will generate from oil will be used to help Ugandans and not to line the pockets of the wealthy elite.