<u>Uganda domestic radio and newspapers, January 24th, 2011 (covering January 17th 2011 to January 23rd 2011)</u>

By Laura Schülke, MIGS reporter for Uganda

1) State-owned media

The New Vision (state-owned, mass-circulation daily) website. January 17, 2011, in English

"Britain to compensate Bunyoro" by Anne Mugisa and Ismael Kasooha

- Banyoro are to be compensated for the ills they suffered during the colonial times, President Museveni has announced. He said he had asked the British government to contribute part of the money for the compensation, while the Ugandan government brings the other. The president said the compensation of Banyoro would mitigate the pain they have gone through and suspicion that everybody is determined to marginalize them. The Banyoro have been unhappy that they lost their ancenstral land and cannot access it for economic development.
- Museveni also criticized the Banyoro for not being good hosts to the Bakiga, who have been evicted from Tooro by the forestry department. But he also criticized the Bakiga for failing to live in peace with their hosts.

The New Vision (state-owned, mass-circulation daily) website. January 20, 2011, in English

"Police, EC warn militia groups over polls" by Joyce Namutebi

• Some illegal groups set up by political parties and candidates are threatening to disrupt the elections, the police and Electoral Commission chiefs have warned. Chairman Badru Kiggundu cited nine brigades, which include Kikankane, Blue Cobra, Red Brigade, Black Mamba, Bamboo Youth brigade, Kibooko Squad, 3K Brigade, Mwoyo Gwagwanga and the Black Brigade.

Uganda Broadcasting Corporation (UBC) Radio Kampala, 0400 GMT. January 19, 2011, in English

• The First commander of the UN Stabilization Force in DRCongo (MONUSCO) Lt-Gen Chander Prakash has paid a visit to the Uganda ministry of defense headquarters. Gen Prakash and his host Gen Aronda Nyakairima, the UPDF Chief of Defense Forces, discussed the LRA, the ADF and other negative forces operating in DRCongo.

2) Privately owned media

The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. January 17, 2011, in English

"Police arm heavily ahead of elections" by Tabu Butagira

• The police on January 17th imported more than a dozen new tear-gas vehicles, water cannons and pepper sprayers for crowd control. The high-tech, anti-riot gear is among a consignment of 50-plus automobiles, including troop carriers and buses, supplied by a Chinese-based firm. The shadow internal affairs minister, Mr. Hussein Kyanjo, said he suspects the police have imported the anti-riot gadgets to terrorize opposition supporters during the 18 February vote. He said the police is preparing for repression.

 Police spokeswoman J. Nabakooba told this newspaper that the anti-riot equipment were planned and budgeted for some time back and their arrival on an election eve is but just coincidental.

The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. January 17, 2011, in English

"Museveni: NRM has better plans to manage oil" by Francis Mugerwa

- The NRM presidential candidate has said it is under his government that oil was explored and that the regime is better placed to manage its revenue. He also said the formula for sharing oil revenue is provided for by the constitution.
- Bunyoro has been demanding a share on oil revenues since it was discovered in the Albertine Graben, and this has been a campaign issue for all presidential candidates who have visited the region. The president also promised better management of the oil resources.

The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. January 19, 2011, in English

"Opposition sounds distress call to clergy over elections" by Mercy Nalugo

• With barely a month into the February general elections, opposition presidential candidates have turned to the clergy to raise their concerns over the trend in the campaigns. While meeting the Inter-Religious Council of Uganda in Kampala yesterday, the candidates said the Electoral Commission's failure to issue voters' cards and avail them a final clean copy of the voters' register was paving ground for unfair polls. IRCU President Bishop is yet to pronounce himself on all these concerns.

The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. January 19, 2011, in English

"Journalists tasked to fight for their rights" by Sam Lawino

- Journalists should fight for freedom of expression, human rights officials have said. Speaking in Mukono on 17 January, the Uganda Human Rights Network for Journalists board chairman, Mr. Ssempala, said unless scribes unite and report abuses against their rights to free expression, attacks against them will increase. He also criticized the recent merger of the Broadcasting Council and the Uganda Communications Commission as ill conceived and illegal because legislators failed to amend laws regulating the two bodies.
- The HRNJ 2010 report shows that more than 50 journalists' rights to free expression were abused with impunity mostly by the resident district commissioners, the police and the Broadcasting Council officials.

The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. January 21, 2011, in English

"IPC accuses government media of shunning Besigye adverts" by Risdel Kasasira

- The Inter-Party Cooperation has accused the [state] Uganda Broadcasting Corporation of refusing to run IPC presidential candidate Dr Kizza Besigye's campaign adverts even after paying 19m shillings [about 8,000 dollars] for airtime.
- The adverts, according to the IPC campaign bureau information officer, Mr. Isaac Mufumba, were supposed to run from 4 December 2010, to 4 January 2011, but only a small fraction were broadcast. This breach of commercial contract may see the UBC lose billions if the IPC presidential candidate, Dr Besigye, seeks legal redress.