<u>Uganda domestic radio and newspapers, January 10th, 2011 (covering January 3rd 2011 to January 9th 2011)</u>

By Laura Schülke, MIGS reporter for Uganda

1) State-owned media

The New Vision (state-owned, mass-circulation daily) website. January 6, 2011, in English

"Police blames Kasubi fire on terrorists" by Francis Kagolo

- The Kasubi royal tombs could have been set ablaze by terrorists, the police counterterrorism director, Abbas Byakagaba, has said.
- Uganda has been on a terror alert since the Somalia-based Al-Shabab militants first warned that they were to hit Kampala in 2008.

The New Vision (state-owned, mass-circulation daily) website. January 6, 2011, in English

"Police probe UPC's Olara Otunnu" [Author unknown]

- The police yesterday said it had opened a criminal file on [opposition] Uganda People's Congress presidential candidate Dr Olara Otunnu over remarks that President Yoweri Museveni plotted genocide in northern Uganda to exterminate the Acholi community.
- Media reports quoted Otunnu as saying Museveni plotted the genocide so as to take over the fertile land of the Acholi.

2) Privately owned media

The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. January 3, 2011, in English

"Thugs burn cars to stop Besigve rally" by Dan Wandera and Alfred Wandera

- A day after suspected NRM supporters burnt two cars belonging to an FDC parliamentary candidate in an attempt to stop Dr Kizza Besigye from campaigning in Nakaseke District; the opposition leader has said such acts are signs of a collapsing regime. Dr Besigye, while campaigning in Ngoma, Nakaseke District yesterday, said it was dangerous to use political ideology to execute criminal acts including intimidation, harassment and destroying property because belonging to a particular political party is a constitutional right which should be enjoyed by every Ugandan.
- NRM Vice-Chairman for Buganda region Abdul Nadduli condemned the act and warned people to stop hiding behind the party to commit crimes.

The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. January 3, 2011, in English

"Government wants Shs2.5 billion for talks on Congo plunder" by Yasiin Mugerwa

• The government wants 2.5bn shillings [about 1m dollars] to facilitate lawyers ahead of a meeting with DRCongolese officials - whose country accuses Uganda of war crimes and plunder of its resources during the invasion between 1998 and 2003. In 1999, DRCongo took Uganda to the world court - seeking reparations of between 6bn dollars and 10bn dollars - which the court said was a fair claim. The UN court sitting at The Hague, however, gave the countries an option of settling the matter between themselves.

• If the two countries fail to agree, DRCongo is likely to go back to The Hague - in a last ditch effort to force Uganda to pay, a move that might plunge Ugandans into debt - considering that its annual expenditure is less than half of the 10bn dollars DRCongo wants.

The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. January 4, 2011, in English

''Polls face delay as FDC goes to court'' by Lydia Mukisa, Alfred Wandera and Mercy Nalugo

- The 18 February presidential election could be deferred to a later date following a suit filed by the Forum for Democratic Change in the high court, seeking a declaration that the Electoral Commission be compelled to issue voters' cards.
- FDC, through its lawyer, Mr Wandera Ogalo, on 22 December filed a suit against the national electoral body over its failure to issue voters' cards to over four million newly-registered voters. This comes after the EC's announcement late last year that it will not issue new voters' cards for the 2011 general elections.
- The party says the EC's decision to allow the four million people vote without cards will lead to abuse of the electoral process and is likely to culminate in an unfair poll. If court tolerates the suit, the EC will be forced to print voters' cards within the remaining one-and-half months to polling day, which may not be practicable given the financial, time and other logistical constraints.

The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. January 5, 2011, in English

"Court orders tabloid to pay Shs4.5m over gay story" by Anthony Wesaka

- Court has ordered a local tabloid to compensate three people over publishing their photographs and identities in violation of their privacy and human rights in the publication entitled "Hang them; they are after our kids".
- High Court Judge Kibuuka Musoke ordered the proprietors of the Rolling Stone newspaper to pay each 1.5m shillings [636 dollars] to the three persons as damages as a result of a 2 October 2010 story. Shortly after the ruling, civil society, Coalition on Human Rights and Constitutionalism called for a press conference In Kampala, where they applauded the court's decision.

The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. January 5, 2011, in English

"Otunnu unleashes dossier on alleged Acholi genocide" by Alfred Nyongesa Wandera

- The Uganda People's Congress presidential candidate, Mr Olara Otunnu, yesterday tabled "evidence", indicating that President Museveni allegedly plotted genocide in northern Uganda to exterminate the Acholi community in order to take over their fertile land.
- But State House dismissed the 14 November 1986 dossier purportedly written by President Museveni to his brother, Gen Caleb Akandwanaho alias Salim Saleh, detailing how the Acholi were to be killed. Tabling the dossier to journalists in Kampala yesterday at an emergency press conference, Mr Otunnu said the Lord's Resistance Army insurgence that devastated northern Uganda was highly welcomed by the government as a disguise to accomplish its already planned mission.
- The document surfaced after Todd David Whitmore, an associate professor of Christian Ethics at the University of Notre Dame, USA, published on his website on 22 December 2010. Prof Whitmore identifies the author of the letter as Mr Museveni

- and the addressee as Salim Saleh although the letter bears Tremor I and Meteor Plus One as the code-named addresser and addressee respectively.
- Prof. Whitmore says the memo was given to him together with a letter written by an office worker at State House Entebbe identified as Virginia Kajumba, now deceased, to her lover Maj Okello Kolo, who was an officer in the National Resistance Army. He says it was Ms Kajumba who got the memo from the NRM files.

The Daily Monitor (leading privately-owned newspaper) website. January 6, 2011, in English

"Army wants to influence polls, says MP" by Sheila Naturinda

- An opposition legislator yesterday tabled before parliament a document which he said was evidence of military deployment for the 18 February polls. Mr Hussein Kyanjo, the Makindye West MP, said the deployment was meant to have large numbers of soldiers vote from within the earmarked constituencies and polling stations even where they are not registered because the ruling National Resistance Movement Party's [NRM] performance is weak. Most of the areas in question are concentrated in the northern region and the central districts.
- He said together with some MPs whose constituencies are affected, they would write to the European Union seeking their earlier intervention before things go out of hand. But security Minister Amama Mbabazi dismissed the document, calling it a forgery.