
Rwanda Domestic Media Report (November 22-29, 2010) 

By Paula Cook-Dinan, MIGS Monitor for Rwanda 

 

State-Owned Media Sources 

 

Rwandan Radio—22 November 2010: Rwanda Burundi, Equatorial Guinea fail to sign 

UN non-proliferation treaty 
 Rwanda is one of three African countries that have refused to endorse a UN-

initiated convention limiting the proliferation of ammunition in the Great Lakes 

region.  

 The conference was held in Congo-Brazzaville; according to UN officials, the 

Rwandan delegation’s reason for not signing was that it had not consulted with its 

superiors in Kigali.  

 The eight countries who did sign the convention include: the Republic of Congo, 

Democratic Republic of Congo, Gabon, Chad, Angola, Sao Tome and Principe, 

Central African Republic and Cameroon 

 According to UN officials, Rwanda failed to ratify due to “internal reasons.” 

 

Privately-Owned Media Sources 

 

RNA (Rwanda News Agency)—26 November 2010: Rwandan opposition leader back in 

jail pending further investigations 

 A court decision ruled in favor of prosecutors in the case against opposition leader 

Victoire Ingabire over the issue of prolonging the latter’s detention. 

 Arrested on October 14
th
, she is currently nearing the end of her 30-day detention; 

prosecutors, however, insisted that she remain in jail, as it “is necessary to allow 

our international partners to act on the formal requests for legal assistance.” 

 Ingabire is charged with financing a terrorist group as well as causing state 

insecurity and divisionism. Specifically, she is accused of wiring money through 

Western Union to members of the FDLR from various European countries; 

including Switzerland and the Netherlands, these countries are expected to 

respond to the formal requests for evidence against Ingabire.  

 
The New Times website—27 November 2010: Rwandan journalists told not to copy 
other countries 

 At a two-day conference held on National Dialogue on Media Development in 
Kigali, Rwandan journalists were advised to try to understand and address 
the unique problems in Rwanda and to stop “duplicating the journalism of 
other countries because it cannot work (in Rwanda).” 

 According to Andrew Mwenda, founder and owner of the Ungandan-based 
magazine, The Independent, Rwanda has made remarkable achievements that 
have been hardly reported on in western media. For example, organizations 
such as Gallup, Transparency International, and the World Bank have 
consistently placed Rwanda among the best-governed countries in the world, 
and yet western media seek to portray a different image.   

 



Rwandan News Agency (RNA)—29 November 2010: US said to want details on 
Rwandan military operations 

 Citing WikiLeaks—a political whistleblower website—RNA reported that a 
cable sent out April 2009 to all U.S embassies including Kigali requested 
details on military operations and weapons, as well as more personal 
information on political leaders in the country. Documents allegedly leaked 
also show U.S Secretary of State Hilary Clinton requesting information on 
Rwandan government policy toward the International Criminal Tribunal for 
Rwanda (ICTR) and the International Criminal Court (ICC). 

 These cables were among several hundred thousand leaked, reportedly 
authored by the U.S embassy. WikiLeaks released the cables to five news 
organizations: The Guardian, The New York Times, El Pais, Der Spiegel, and Le 
Monde.  

 
 


