Scorched Ether:
Radio Broadcasting in the Liberian Civil War

By Michael A. Innes
Graduate Research Fellow

Montreal Institute for Genocide
And Human Rights Studies

ABSTRACT

The National Patriotic Front of Liberia’s long-term scorched earth and denial-of-resource
tactics made it possible for its leader, Charles Taylor, to build, maintain, and ultimately
profit from an unparalleled wealth of broadcast media facilities and equipment. In the
initial phases of the Liberian civil war, the speed of the NPFL advance maximized its
territorial gains, and by extension its access to a network of rural radio stations installed
under the Doe regime. At the same time, lacking any proprietary broadcast capability, its
chief spokespeople aggressively pressed their cases in the BBC and other foreign media,
a ploy that raised their international profiles and resulted in internal consequences for the
rebel group. The general brutality of the civil war and the violence of rebel attacks
facilitated a scorched earth campaign, minimizing the potential for the NPFL’s enemies
to acquire similar media assets. As the war progressed and the NPFL consolidated its
media resources at its Gbarnga headquarters, it embarked on a concerted propaganda
campaign against ECOMOG and ECOMOG nationals. Later, working from a position of
weakness and with unprecedented access to the capital, Taylor took the opportunity to
destroy competing media outlets, pillage their equipment, and reestablish his own
propaganda machinery, part of it from the relative safety of his rural headquarters. By
the time of the 1997 elections, Taylor’s enemies were unable to mobilize political
constituencies or project themselves in anything resembling the manner in which the
NPFL leader had done. They were thus in no position to compete, and external attempts
at equalizing uneven access to campaign resources failed to adequately address the
situation.

Paper presented to the Montreal Institute for Genocide and Human Rights Studies, Concordia University,
Montreal, 14 February 2003. Critical comments welcome. Please do not cite without permission. Author
can be contacted at ma_innes@hotmail.com.




The National Patriotic Front of Liberia (NPFL) had been percolating in
neighbouring Cote d’Ivoire since survivors of a failed coup attempt against the regime of
Samuel Doe fled there in1985. On Christmas Eve, 1989, its members crossed the border
into Nimba County in north-eastern Liberia, initiating a barbarous seven-year spree of
revenge killings, factional fighting, and regional unrest. The rebel group, trained in
Libya, accompanied by foreign mercenaries, and backed by neighbouring Burkina Faso
and Cote d’Ivoire, was led by Charles Taylor, a former Doe government official and
Quiwonkpa supporter. It quickly snowballed into a sizeable army bloated with Gio and
Mano survivors of Doe’s Nimba County repression. The NPFL made rapid inroads
against the Armed Forces of Liberia (AFL), quickly seized control of over ninety per cent
of Liberian territory and provoked resistance from ethnic foes and disenchanted
supporters alike. The Liberian state ceased to exist as such. Reduced to a rump political
core located in the capital city, Monrovia, it was administered by an impotent Interim
Government of National Unity (IGNU) until 1993, when it was replaced with the power-
sharing Liberian National Transitional Government (LNTG). A Nigerian-dominated
Ceasefire Monitor Group of the Economic Community of West African States
(ECOMOG) prevented rebels from taking Monrovia in 1990. A failed experiment in
regional peacekeeping, ECOMOG’s poor performance mandated further external
intervention in 1993 in the form of the United Nations Observer Mission in Liberia
(UNOMIL). NPFL forces remained in control of most of Liberia until 1992-94,
establishing the National Patriotic Reconstruction Assembly Government (NPRAGQG), its
answer to the IGNU, in Gbarnga, Bong County. By 1994 the NPFL was suffering severe
military setbacks, and by the end of the year was rolled back into pockets of territory
covering Nimba, Bong, Maryland, Grand Kru, and parts of Bassa, Sinoe, and Grand
Gedeh Counties.! Runaway factionalism left Monrovia surrounded by a territorial
patchwork of armed belligerent groups.

Regional and international efforts at mediating the conflict were frustrated by the
hidden agenda and wanton violence of a veritable rogue’s gallery of ethnic warlords.
Foremost among them was Taylor, a ruthless, oleaginous leader who was party to
countless scuttled peace talks and fractured what little remained of the country’s ethnic
solidarity. The leaders of ECOWAS states begrudgingly considered Taylor to be the
conflict’s single most important player. Strategically, his ultimate goal was to rule
Liberia; today he sits as its democratically elected president. He showed a tactical sense
unmatched by any of his rivals. He eliminated internal competition for the leadership of
the NPFL, stamping it with his imprimatur and usurping authority over what had
originally been a communally driven movement. He manipulated popular sentiment,
spread disinformation, fostered divisions among and between his enemies, and exploited
every available opportunity to undermine his opponents. Central to all this was his much
acknowledged but little explored manipulation of news and radio broadcasting. Stephen
Ellis, a scholar at Leiden University’s African Studies Center and an authority on the
Liberian civil war, has acknowledged Taylor’s early reliance on the BBC to craft a public
image for himself that would play a key role in his claim to NPFL leadership. “Revealing
a fine talent for public relations,” Ellis writes, “Taylor used the media to build a national

" After Akosombo," Africa Confidential 35, no. 22 (4 Novermber 1994), 2-4.



and international profile which gave him a vital advantage over other leaders of the NPFL
in the early months of the war.”® Terrence Lyons, a conflict management specialist at
George Mason University, suggests that Taylor’s superior media resources helped win
him the presidency in an internationally supervised democratic election in July 1997.
“Taylor controlled the formerly state-owned shortwave radio station,” he notes, “and
thereby dominated the airwaves through which most Liberians outside of Monrovia
received their news.”” Indeed, the rebel leader underwent a radical conversion from brutal
warlord to effective politician in the months preceding the election. He had a record of de
facto governance over large stretches of Liberian territory and had accumulated sufficient
resources to mount an effective political campaign. Just as importantly, he employed a
prolonged propaganda program in which he aggressively promoted himself as
“presidential”, deliberately subverted obstacles to NPFL victory such as ECOMOG and
the peace process, and incited ethnic hatred en route to his ultimate goal, absolute control
of Liberia.*

Taylor’s media campaign, however, did not simply bracket the civil war — it was
an integral component of NPFL strategy throughout the conflict, requiring a substantial
investment in broadcast resources and planning. It is the contention of this paper that the
NPFL deliberately engaged in a long-term scorched-earth policy in which broadcast
media facilities were denied to Taylor’s opponents and consolidated under his banner. In
the midst of the mad scramble for control of Liberian resources, radio facilities continued
to be the prized assets they were under the Doe regime.” Unlike Doe, however, Taylor
was a charismatic and savvy political operator, a master of self-promotion and subterfuge
who utilised such capabilities to good effect, from the time he first crossed the Ivorian
frontier into Nimba until he was elected President in July 1997. In what has generally
been considered the first of Africa’s post-Cold War “failed states”, radio was a highly
valued commodity, providing an invaluable layer of infrastructure where services and
supplies of any kind were at a premium. Certainly, other political entities had
rudimentary broadcasting capabilities. Taylor’s forces, however, displayed a singular
interest in maintaining and controlling radio facilities and resources, destroying those that
they could not, thereby leaving the country exposed and vulnerable to rebel media
saturation.

Factions and Frequencies

At the height of the conflict, there were nine distinct armed groups actively
involved in the fighting, including the NPFL, ECOMOG and the government’s own
Krahn-dominated Armed Forces of Liberia (AFL). The Independent National Patriotic
Front of Liberia (INPFL), led by Prince Yormie Johnson, split off from Taylor’s NPFL,

? Stephen Ellis, "Liberia’s Warlord Insurgency," Afiican Guerrillas Christopher Clapham, Ed. ( Oxford:
James Currey; Kampala, Uganda: Fountain Publishers; Bloomington and Indianapolis: Indiana University
Press, 1998), 159.

? Terrence Lyons, Voting For Peace: Post-Conflict Elections in Liberia (Washington, D.C.: Brookings
Institution Press, 1999), 58.

* Which I will argue in the following chapter.

5 "Enemies of the Revolution : Radio, Propaganda, and National Development in Samuel Doe’s Liberia,
1980-1989." Paper presented to the Montreal Institute for Genocide and Human Rights Studies, Concordia
University, Montreal, 29 November 2002 (http://migs.concordia.ca/workshop/MIGS Innes Nov29.pdf).




challenged it for control of the capital city, and was ultimately responsible for Samuel
Doe’s gruesome killing in September 1990. In 1994, following much internal dissent over
Taylor’s leadership, several of his high-ranking officials broke away to form the NPFL —
Central Revolutionary Council (NPFL-CRC). Early in the war refugee Krahn and
Mandingo soldiers and political leaders, who fled to Guinea and Sierra Leone following
the NPFL invasion, established the United Liberation Movement for Democracy in
Liberia (ULIMO). In 1994 it split into two factions, the Krahn dominated ULIMO-J, led
by Roosevelt Johnson, and ULIMO-K, a Mandingo group headed by Alhaji Kromah,
Doe’s former information minister. Also in 1994, disaffected members of ULIMO-J and
the AFL formed the Liberian Peace Council (LPC), led by George Boley, himself a
Krahn and former Doe minister. Abuses perpetrated by ULIMO-K helped spawn the Lofa
Defence Force (LDF), led by Francois Massaquoi. Some groups, such as the LPC and
LDF, were fairly insubstantial forces numbering only a few hundred fighters. The AFL,
ULIMO-J, and the LPC constituted a rough Krahn axis that fought off the NPFL, but the
chaotic nature of the civil war and the endemic opportunism that characterised factional
leadership meant that alliances were fluid and subject to a great deal of treachery.
ECOMOG, for example, first manipulated the Krahn militias, using them as proxies to
counter the much stronger NPFL menace, then later used the same tactic against them,
providing assistance to Taylor and his allies. Taylor, likewise, sought first to fracture
ECOMOG’s multinational cohesion, before attempting similar tactics against Liberian
opposition groups when they were aligning themselves under the to NPFL-CRC to attack
his stronghold in Gbargna. Others claimed allegiance with ECOMOG, the AFL, or one
another as chances for political, military, territorial, and commercial advancement arose.’

ECOMOG, for its part, would play a significant role in the civil war. A Standing
Mediation Committee of the Economic Community of West African States (ECOWAS),
consisting of Nigeria, Gambia, Ghana, Mali, and Togo, was formed in Banjul, Gambia in
May 1990 to address the Liberian situation.” In August it established ECOMOG,
ostensibly a neutral peacekeeping force. It deployed to Liberia that same month under the
command of a Ghanaian, General Arnold Quainoo.8 The mission, which lasted the better
part of a decade, from 1990 to 1999, was fraught with problems. At the strategic level,
West African states were apprehensive over Nigeria’s hegemonic ambitions in the region
as well as its role in the peacekeeping force. ECOWAS itself was divided by the
persistent rivalry between Anglophone’ and Francophone'® West African states. Family

® For an overview of these groups and their origins, see Ellis, “Liberia’s Warlord Insurgency,” 155-171;
and Abiodun Alao, John Mackinlay, and ‘Funmi Olonisakin, Peacekeepers, Politicians, and Warlords :
The Liberian Peace Process (Tokyo, New York, and Paris : United Nations University Press, 1999), 99.
""ECOWAS Authority of Heads of State and Government," Decision A/DEC. 9/5/90, Relating to the
Establishment of the of the Standing Mediation Committee, Banjul, Republic of Gambia, 30 May 1990 ;
and "ECOWAS Authority of Heads of State and Government," Extract From the Final Communiqué,
Establishment of a Standing Mediatoin Committee, Banjul, Republic of Gambia, 30 May 1990 ; documents
in Mark Weller, Ed., Regional Peace-Keeping and International Enforcement : The Liberian Crisis
Cambridge International Document Series Vol. 6 (Cambridge : Cambridge University Press, 1994), 38-40.
S "ECOWAS Standing Mediation Committee," Decision A/DEC.1/8/90, on the Cease-Fire and
Establishment of an ECOWAS Cease-Fire Monitoring Group for Liberia, Banjul, Republic of Gambia, 7
August 1990 ; document in Weller, Regional Peace-Keeping and International Enforcement, 67-69. See
also pages 69-75.

? Nigeria, Ghana, Sierra Leone, and Gambia.

10 Cote d’Ivoire, Burkina Faso, and Guinea.



ties linking victims of the Doe regime with Ivorian and Burkinabe leaders further
heightened existing tensions. ECOMOG’s role as a disinterested outside party, and hence
its effectiveness as an impartial peacekeeping force, was thus in question before the first
contingent landed, under rebel fire, on Liberian soil. Its officers and men became
embroiled in the country’s maelstrom of regional and tribal politics, corruption,
criminality, and human rights abuses.!" ECOMOG’s problems did not end there.
Tactically, it lacked both a clear mandate and adequate funding and equipment to carry
out an effective military operation. Poor logistics and administrative capabilities, an order
of battle inappropriate to the conflict, a dearth of maps and intelligence, and little if any
internal communications capability, were just some of the mission’s inadequacies.'?
Plagued with both macro and micro level deficiencies, it is no wonder that ECOMOG has
since been characterised as a failed experiment in regional peacekeeping.

In contrast, the NPFL consistently remained the largest, most powerful, and best
equipped of Liberia’s warring groups. According to 1994 disarmament statistics
compiled by the United Nations Observer Mission in Liberia (UNOMIL), all other
factions combined still did not match it in terms of manpower, weaponry, and resources —
despite heavy battlefield and territorial losses between 1992 and 1994."° The NPFL first
attacked the towns of Butuo, Karnplay, and Longuatuo, killing a number of customs
officials and security personnel. The Doe government responded, dispatching elements of
the AFL, notably the Krahn-dominated Special Anti-Terrorist Unit (SATU), to quell what
were initially perceived to be but mild regional disturbances.'* The violence that ensued
was a replay of Doe’s 1983 and 1985 attacks on the Gio and Mano populations of Nimba
County. Survivors were quick to join the rebels. The ranks of the NPFL swelled from a
handful to 6,000 in short order; by 1994, troop strength was estimated at 35,000,
compared to ULIMO’s 10,500 and the AFL’s 8,037." Bent on vengeance the NPFL
engaged in ethnic slaughter of its own, targeting the Krahn and their Mandingo allies.
Charges of genocide emerged from all quarters.'® Cyclical ethnic slaughter and repression
of this kind continued through the civil war: according to U.S. State Department
estimates, “The human costs of the war were immense.” It estimated “200, 000 war-
related deaths, 1.2 million persons displaced internally, and approximately 750, 000
refugees in neighboring countries.”’” By the time of the 1997 presidential elections, an
overwhelming majority of the population had suffered abuses of one kind or another, and

' Kenneth L. Cain, "The Rape of Dinah : Human Rights, Civil War in Liberia, and Evil Triumphant,"
Human Rights Quarterly 21, No. 2 (1999), 265-307.

'2 Herbert Howe, "Lessons of Liberia : ECOMOG and Regional Peacekeeping," International Security 12,
No. 3 (Winter 1996/97), 145-176 (167-173).

3 Alao et al., Peacekeepers, Politicians, and Warlords, 61, 99.

' Africa Watch, Flight From Terror: Testimony of Abuses in Nimba County (London, New York,
Washington : Africa Watch, May 1990).

15 Alao et al., Peacekeepers, Politicians, and Warlords, 61, 99.

16 See, for rexample, "Cabinet Cites ‘Genocide’ on Liberian Border," FBIS-AFR-90-012 (18 January
1990), 13-14.

'7U.S. Department of State, Liberia Country Report on Human Rights Practices for 1997 (Bureau of
Democracy, Human Rights, and Labor, 1998). Hereafter /997 Report on Liberia.
http://www.state.gov/www/global/human_rights/1997 hrp_report/liberia.html, Accessed January 17, 2003.




the NPFL was arguably responsible for perpetrating the lion’s share of them.'® Yet when
Liberians, exhausted by seven years of fratricidal bloodshed, were finally allowed to go
to the polls in July 1997, they voted overwhelmingly for Taylor in an election deemed
free and fair by international observers."’

This is best understood when one considers that the NPFL and its leader
consistently dominated the military and political scene throughout the civil war,
displaying a degree of sophistication unmatched by any of the other factions or their
leaders. Taylor was able to deploy the requisite firepower to enforce his rule, establishing
a parallel Liberian “state” with himself as its titular head. He capitalized on the country’s
natural resources and negotiated international commercial access to them, enabling him
to sustain his military campaign, enjoy the material support of external states, and
challenge the legitimacy of the Monrovia government.”” Within NPFL territory, living
conditions were horrendous — freedom of movement was severely curtailed and human
rights violations were legion. A rudimentary state structure was nonetheless maintained
featuring schools, medical clinics, currency, transportation, and a communications
system. The NPFL’s para-statal infrastructure was co-ordinated by the secretive G-2,
dubbed “the point of no return” by one author.”' It was linked to numerous executions
and disappearances, but it was also responsible for running Taylor’s communications
system — although given the extent of Liberian territory under NPFL control,
communication between Taylor and his field commanders remained poor.”” The NPFL
was particularly adept at intelligence gathering. Abroad, Taylor had agents operating
within the U.S. State Department.”> Domestically, NPFL cells were infiltrated into
Monrovia, and the group used small, mobile detachments of guerrilla fighters to keep
track of ECOMOG and IGNU activities, to a far greater extent than they were able to
monitor the NPFL.** In the hinterland Taylor’s troops were familiar with the lay of the
land and spoke the local languages, although NPFL atrocities limited the extent to which
such advantages could be exploited among the civilian population.”

What Taylor claimed to lack in direct command and control capability he more
than compensated for with access to and control of mass media. At the beginning of the
war, he was equipped with little more than a satellite phone, a tool that proved
instrumental in shaping international perceptions of the NPFL and his relationship to it.
Taylor was aggressive in his pursuit of international media attention, regularly calling

'8 Former UNOMIL human rights officer Kenneth L. Cain points out that these statistics, in addition to
countless incidences of rape, torture, and other human rights abuses, amount to a victimisation rate of 85
per cent of Liberia’s pre-war population of 2.5 million. See Cain, “The Rape of Dinah,” 268.

1 See Terrence Lyons, Voting For Peace: Post-Conflict Elections in Liberia (Washington, D.C.: Brookings
Institution Press, 1999); and David Harris, "From ‘Warlord’ to ‘Democratic’ President: How Charles
Taylor Won the 1997 Liberian Elections," Journal of Modern African Studies 37, 3 (1999), 431-455.

2 William Reno, “The Organization of Warlord Politics in Liberia,” chapter in Reno, Warlord Politics
and African States (Boulder, CO: Lynne Rienner Publishers, 1998), 79-111.

2 Brehun, The War of Horror, 54, 56.

2 "The Forces in Contention," Afiica Confidential 33, no. 23 (20 November 1992), 6-7

3 "Spy Under Arrest," West Africa 3960 (16-22 August 1993), 1438; "Intrigue in Washington," West Afiica
3969 (18-24 October 1993), 1871; "In Prison Without Trial," West Africa 4001 (6-12 June 1994), 999-
1000; "Espionage Journalist Pleads Guilty," West Africa 4005 (4-10 July 1994), 1187.

24 "The Forces in Contention," Africa Confidential 33, no. 23 (20 November 1992), 6-7; "The Battle for
Gbarnga," Africa Confidential, 34, no. 11 (28 May 1993), 1-2.

23 "The Battle for Gbarnga," Afiica Confidential, 34, no. 11 (28 May 1993), 1-2.



the BBC and demanding to be interviewed. He was notoriously jealous of his personal
power, and communications technology of one kind or another allowed him to
micromanage his people.”® The satellite phone was an especially useful link between the
rebel leader and faction members: fearful of assassination, capture, or simply of having
his location pinned down, it allowed him to manage events from a safe distance. He thus
used it to project his physical presence. He maintained contact with the BBC’s popular
Focus on Africa program when his whereabouts were in doubt and rumours abounded,
dissimulating on his location and the disposition of NPFL forces to the show’s host,
Robin White.”” White acknowledges that at least during the opening salvos of the civil
war, Taylor was constrained by legitimate operational security concerns from identifying
his location too precisely. Still, the British journalist suggested that Taylor was well
rehearsed before making contact: he “was very clever at picking his moments”, and he
would only call “if something was happening.””® Taylor’s Defence Minister, Tom
Woewiyu, soon emerged in early 1990 as the NPFL’s chief spokesman, appearing on
BBC and West African media to trumpet the rebels’ cause.”’ Despite the NPFL’s initial
military success in the war, its broadcast resources were limited to such surviving
foreign and independent outlets that would host them,° suggesting one reason for the
sustained contact with the BBC.

The Liberian press came to resemble the broken state it purported to inform:
caught on either side of the Monrovia-Gbarnga divide, journalists were drawn into the
propaganda war being fought over the airwaves by proponents of the Monrovia-based
government and the NPFL.*! According to Liberian journalist Suah S. Deddeh, “As the
competing parties traded insults, journalists became the conduit through which their
verbal attacks were publicised and amplified. It is no wonder that some people held the
press responsible for helping to fan the flames of war during that period.””* Woewiyu’s
counterpart in the government was Minister of Information Emmanuel Bowier; the two
quickly became the “stars” of the early stages of the civil war.”> While the former made
certain that news of NPFL battlefield successes reached the outside world and were in
turn picked up by local media, the latter used the government’s proprietary broadcast
resources to paint quite a different picture of rebel defeat. But both Doe and Taylor had a
vested interest in controlling the flow of information: by May 1990, rebroadcasts of

26 "peace Looms in Liberia," West Africa 3957 (26 July — 1 August 1993), 1292-1293.

T «Opposition Leader predicts Uprising,” FBIS-AFR-90-001 (2 January 1990), 10-12; “Taylor Views New
Rebel Offensive,” FBIS-AFR-90-010 (16 January 1990), 40-41; “BBC Interviews Rebel Leader Charles
Taylor,” FBIS-AFR-90-021 (31 January 1990), 13-14; “Taylor Interviewed on Current Situation in
Gbarnga,” FBIS-AFR-94-188 (28 September 1994).

* Interview with Robin White, 3 February 2003.

¥ "The Plot Thickens" West Africa 3812 (17-23 September 1990), 2478; "Rebels Estabish Firm Foothold,"
FBIS-AFR-90-005 (8 January 1990).

3% For example, the "Voice of Mid-Liberia", a Christian station run by Baptist misisonaries, hosted an
NPFL conference in late May 1990. See "Taylor Talks," West Africa 3796 (28 May — 3 June 1990), 879-
880.

31 Suah S. Deddeh, "Pushing For Press Freedom in Liberia," Journal of Democracy 11, no. 2 (April 2000),
161.

32 Deddeh, "Pushing For Press Freedom in Liberia," 161-162.

3 "The Liberian Way," West Africa 3801 (2-8 July 1990), 2020-2021.



BBC news coverage were dropped from the government’s Radio ELBC, and were
eventually banned as treasonous behind NPFL lines as well.**

The effect on perceptions of the war was predictable. In Liberia, radio was “king
of the media”: shortwave HAM radio sets facilitated communication with the outside
word,”” and personal, hand-held radio receivers were ubiquitous, allowing residents, at
least for a time, to sidestep authoritarian control of the airwaves.*® William Ardill was an
Irish American medical doctor and member of the evangelical Sudan Interior Mission
(SIM) who was stationed at the campus of Radio ELWA, SIM’s Christian missionary
station that had been in operation since 1954. In his memoir of the war he noted that the
confusion generated by contradictory media messages could still be overcome by access
to foreign media:

On May 19 we heard Taylor’s army had reached the city of Buchanan about
45 miles southeast of Monrovia. It was a major port city and was a key
victory. On the BBC we heard from Taylor that he was now in control of the
port. On the government news reports, the AFL said they had firm control of
Buchanan and defeated the rebels. We had learned to question the
government reports. We knew that Taylor was also a master propagandist, so
we listened several times a day to the VOA and BBC reports and tried to sort
out what was really happening only a few miles from where we lived.”’

The late G. Henry Andrews, a Liberian journalist who would go on to supervise
the 1997 election as chair of the Independent Elections Commission, decried the
“double-talk and twisted logic” of government information.”® In a diary entry dated July
1, 1990, he questioned the veracity of government media reports as the NPFL seemed
ever closer to its goal of capturing Monrovia:

The NPFL is now on the city’s doorstep. Reports say the fighting is only five
miles from the heart of the city. Is this true? Rumors abound. Our only
sources are the BBC, VOA, and ELWA. People learned long ago not to
believe anything on ELBC and ELTV. Since the start of this conflict, the
government has never admitted the loss or capture of any town or city, except
by implication or reference. As each city or county has fallen to the NPFL,
the government has denied the news and told us that everything was under
control, that there was nothing to worry about, and that there was no need to
panic. The first mention that the government made of the NPFL being in
Buchanan, for instance, was when it announced that the army had launched a
counterattack to retake Buchanan. But the government had never admitted
that Buchanan had fallen in the first place, instead, denying all the time NPFL
claims to have taken the city.”

3% James Butty, "Doe Wants to Talk," West Africa 3793 (7-13 May 1990), 781; James Butty, "A Year of
Terror," West Africa 3827 (7-13 January 1991), 3149-3150.

35 William Ardill, Where Elephants Fights (Jos, Nigeria : Fab Anieh Ltd., 1997), 163.

3% G. Henry Andrews, Cry, Liberia, Cry! (New York: Vantage Press, 1993), ? ? 2.

37 Ardill, Where Elephants Fight, 174, 196-197.

¥ Andrews, Cry, Liberia, Cry!, 4.

% Andrews, Cry, Liberia, Cry !, 19.



Consolidating NPFL Radio

NPFL troops seized control of existing radio facilities as they moved south and
outwards from Nimba to encompass most of the country. Indeed, the evidence suggests
that in the course of the rebels’ military operations, they deliberately set out to eliminate
enemy broadcasting capabilities while supplementing or expanding their own. Sceptical
Liberians, mistrustful of the competing propaganda messages dominating the airwaves,
had turned to other sources of information. Ardill wrote:

The daily ELWA broadcasts about the war and reports about the safety of
various people were a vital link to those caught behind the rebel lines. With
the mail service stopped, there were no new radio programs being aired
because programs produced in other studios never arrived. The unchanging
Christian message still was a comfort to those trapped and saddened by the
horrors of war.*’

For one Liberian observer, “The educated people have Voice of America and BBC,” but
“Radio ELWA is our people’s BBC.”"" Hard news was evidently becoming less
important than survival and solace from the chaos. Eventually, however, the NPFL’s
scorched earth tactics and totalitarian methods within its own territory left Liberians with
little other than officially mediated information. During the rebel assault on Monrovia in
early July, 1990, state radio, short on fuel for its generators, was reduced to intermittent
broadcasts during the rebel siege of the city.*” In the hinterland, the Liberian Rural
Communications Network — a Doe-era rural development project partially funded by the
United States Agency of International Development, with a network of satellite stations
in Gbarnga, Zwedru, and Voinjama — represented a wealth of broadcast resources and
was thus a natural target for the rebels.” BBC Worldwide Monitoring picked up a
broadcast at 2100 GMT on July 17 from a station identifying itself as “Radio Number
Two, the Voice of the National Patriotic Front of Liberia, broadcasting from Gbarnga,
Liberia.”* On August 2 at 2110 GMT, another station, this time in Voinjama, was heard
identifying itself as the “Voice of the National Patriotic Front of Liberia Radio Number
Four”.** The Voinjama station broadcast intermittently into 1991, but by 1992 it and
the Zwedru station had been picked clean, all three of the hinterland LRCN facilities

0 Ardill, Where Elephants Fight, 153.

! Cited in Ardill, Where Elephants Fight, 153.

2 "Doe’s Resignation," West Afiica 3802 (9-15 July 1990), 2066.

* See Institute for International Research, Final Report of the Rural Information Systems Project: A Report
to the United States Agency for International Development, Project No. 669-0134 (Arlington, Virginia:
Institute for International Research, March 1989).

* "Liberia Fighting in Monrovia; NPFL Takes Control of Local Radio Station," SWB, ME/0825/ii (July 25,
1990).

4 " iberia NPFL Radio Warns of ‘Invasion’; Doe Seeks Medical Aid For Ministries," SWB, ME/0834/ii
(August 4, 1990).

* Sjerra Leone Troops Reportedly Halt NPFL ‘Advance’; Nigeria Pledges Help," SWB, ME/1041/ii (April
9, 1991) ; "Liberian Cabinet Resigns ; ‘Hundreds’ of NPFL Rebels Killed in Sierra Leone," SWB,
ME/1064/ii (May 6, 1991).



consolidated at Taylor’s headquarters in Gbarnga and supplemented by a mobile
broadcasting facility likely located for a time at the Harbel Firestone plantation.?’
Resources outside of core territory were thus systematically stripped of spare parts or
destroyed as the NPFL sought to deny similar media to its enemies. Taylor’s troops
overran, shut down, and eviscerated the Liberia Relay Station of the Voice of America in
Careysburg in September 1990; the site became a camp for internally-displaced persons
thereafter.” Elimination of the LRCN satellite stations and consolidation of the NPFL’s
broadcast equipment and facilities at Gbarnga limited the capabilities of NPFL
opponents in Grand Gedeh and Lofa counties. Other Liberian Broadcasting Service
facilities, “from Bomi County to Careysburg”, were similarly pillaged. In Paynesville,
the NPFL dismantled the government’s ELBC FM radio and television site, gutted it of
equipment, and set it ablaze. *°

By the summer of 1990, Taylor’s forces had taken most of Liberia and were
engaged in heavy fighting in Monrovia with the AFL, INPFL, and by August,
ECOMOG. At stake during the NPFL’s effort to capture the city was control of the
ELWA facilities. Continued broadcasting would have drawn fire from the fighting
factions, and Taylor wanted the station intact. It ceased regular programming on July 6
at his urging, ELWA staff unwilling to risk the destruction of the facility that would
surely result if they did not comply‘50 When Taylor’s forces briefly took the area around
the ELWA campus three weeks later, they retrieved ELWA staff who had fled to
surrounding refugee camps, and brought them back to the studio so that they could
prepare the station for a staged broadcast.”’ Although the site had survived the fighting
largely unscathed, they were initially unable to summon the requisite electrical power
needed to reactivate the transmitter. According to William Ardill, rebels ordered one of
the staffers “to turn on the generators but he couldn’t because the emergency tower
lights had been left on and the batteries...were flat.”*> The problem was eventually
resolved when “One older generator [was] started manually with an air compressor and
we all sighed in relief.”> The rebels provided ELWA staff with a taped message from
Taylor, who was not physically present for the broadcast.”* On July 27 they transmitted
his “special message” which proclaimed “the Doe government is hereby dissolved and it
is replaced by the government of the National Patriotic Reconstruction Assembly under
my leadership.”> The move was premature, as Taylor’s troops were routed within days.
Before leaving they looted what they could, and set fire to what they could not.”® Forces
loyal to Doe added to the destruction afterward.”” In 1991 SIM dispatched an assessment

47 "New Radio Station Commissioned," SWB, ME/0924/ii (Novermber 17, 1990).

“8 Patricia A. Holmes, "The Voice of America in Liberia: The End of the Road," Liberian Studies Journal
17, no. 1(1992), 79-93.

* "Liberia Broadcasting System Comments on Equipment Destruction by NPFL," SWB, ME/1326/B/1
(March 11, 1992) ; see also "Radio ‘Vandalism’," West Africa 3890 (6-12 April 1992), 600.

0 Ardill, Where Elephants Fights, 139.

S iberia," SWB, ME/0940/E1/1 (December 6, 1990) ; Ardill, Where Elephants Fights, 210.

32 Ardill, Where Elephants Fight, 210.

>3 Ardill, Where Elephants Fight, 213.

> Ardill, Where Elephants Fight, 214.

55 "Doe Government ‘Dissolved’; Charles Taylor Leads New Government," SWB, ME/0829/ii (July 30,
1990).

%% Ardill, Where Elephants Fight, 227.

" "Liberia," SWB, ME/0940/E1/1 (December 6, 1990).



team to evaluate conditions at the site.”® It had been flattened; ELWA only resumed
operations, limited to English language-only programming, between August 1993 and
May 1996, when it went off the air again due to intense fighting in Monrovia.”

Although the Doe regime retained some broadcasting capability, was just as
familiar as Taylor with foreign media, and even targeted the rebels in a short-lived
campaign of propaganda and disinformation, the government’s Radio ELBC was
effectively shut down by July 20, 1990.°° ELWA was reduced to rubble less than a
fortnight later. For Taylor and the NPFL, this meant unparalleled control of the
airwaves. For ECOMOG, the NPFL’s media monopoly was a serious threat, especially
given that Taylor’s propaganda machinery was relentless in its targeting of the
intervention force and nationals of some of its contributor-states residing in Liberia.”' At
the behest of ECOWAS, Nigeria deployed a mobile broadcasting unit from its Federal
Radio Corporation to Monrovia on October 23. Its mission was to establish a new radio
station, which began broadcasting on November 14 under the government of Liberia’s
former call sign, ELBC. Radio Nigeria reported that ECOMOG’s field commander,
Maj-Gen Joshua Dogonyaro, had initiated the project to “serve [Liberia’s] internal
administration”. According to the Radio Nigeria correspondent, the move was a
“significant step to counter the propaganda machinery of rebel leader Charles Taylor,
who operates a mobile radio station.”®* Despite Taylor’s attempts to have the station
destroyed in November, the “Monrovia Press” was restored under ECOMOG protection.

The NPFL’s radio facility in Garnga operated intermittently until 1994. Radio
ELBC, Voice of the National Patriotic Front of Liberia, continued broadcasting until
December 1993, when it was last heard.*> On February 27, 1994, an English-language
station, identifying itself as both “Radio Liberia, the Voice of Liberia” and “Radio
ELRL, the radio service of the Liberia Communication Network” was heard by BBC
Worldwide Monitoring on the same frequency previously used by Radio ELBC, Voice
of the NPFL. It broadcast a test message at 1053 GMT on March 2:

Good morning Liberia. Your are in tune to Radio ELRL, the radio service of
the Liberia Communications Network with studios in Gbarnga, Liberia, West
Africa. Radio ELRL broadcasts on the frequency 6.090 MHz, in the 49-metre
band shortwave. This is the test transmission of Radio Liberia. Radio ELRL
is owned and operated by International Promoters and Associates, and
licensed under the NPRA government. I am your Wednesday morning
announcer, Joseph Ato, welcoming you on behalf of the management of
Radio Liberia to [several] hours of broadcast for today, Wednesday, 2™
March 1994. I will be in your company until two o’clock this afternoon, at
which time I will leave you in the hands of Patrick Okai, who will be with

% Ardill, Where Elephants Fight, 229-230.

9 "Liberia," SWB, AL/2252/AS1 (March 16, 1995) ; "Clandestine and Other Selected Broadcasts," SWB,
WBI/0032/WB (August 8, 1997).

89 nClandestine, Unofficial, and Satellite Broadcasts," SWB, ME/1748/E1 (July 23, 1993).

® For exmple, see "Another Bend in the Road," Afiica Confidential 33,no. 11 (5 June 1992), 4-6.

2 "NPFL Agrees Cease-Fire; ECOWAS Summit Plan; Nigerian Radio For Monrovia," SWB, ME/0904/ii
(October 23, 1990); "New Radio Station Commissioned," SWB, ME/0924/ii (Novermber 17, 1990);
"Liberia," SWB, ME/0940/E1/1 (December 6, 1990).

83 "Liberia," SWB, AL/2252/AS1 (March 16, 1995).

10



you until six o’clock this evening. For the very best your radio can give you
in entertainment, education, and information, stay tuned to Radio Liberia.®

At 1500 GMT the following day, the station announced “We now go over to our FM
service of the Liberia Communications Network for the news. We’ll be right back after
the news.” The news bulletin was interrupted by another announcement: “This news
broadcast comes to you over station ELFM, the FM service of the Liberia
Communications Network with studios in central Liberia, broadcasting on 89.9 MHz.”*

Why the NPFL broke from its original Radio ELBC “Voice of the NPFL” to the
newer formats is difficult to determine. Radio ELFM and ELRL were still Taylor
propaganda organs. Given the context in which he operated his broadcast resources, it is
fair to assume that ELBC may have simply run out of the necessary fuel, replacement
parts, or technical expertise to operate the Gbarnga facility. The NPFL had suffered
serious military setbacks in late 1992 and 1993, losing key terrain such as the port of
Buchanan, the Roberstfield airport, and the Harbel Firestone plantation. “Taylorland”
was reduced to fifty percent of the country’s territory and the NPFL leader’s external
commercial support had evaporated.®® ELRL and ELFM were online within two months
of ELBCs’ last monitored broadcast, however, suggesting alternate possibilities.
Throughout the conflict, gaps in Taylor’s radio broadcasts and media appearances were
nothing unusual, so the gap may be insignificant. Or the NPFL may have been able to
seize the necessary equipment from a rival faction.®” The consolidation of Taylor’s
resources under a more ambitious-sounding “Liberian Communications Network”, the
title of the Monrovia government’s former bureau of communications, certainly points to
a possible shift in broadcast policy. In any event, the new call-signs did not last long. In
1994 the NPFL was riven with internal dissent and under siege from a coalition of forces
formed and led by the NPFL-CRC. Thus weakened and vulnerable to attack, Taylor lost
his Gbarnga headquarters in September, and with it his core broadcast capability.
According to the reports of a Liberian print journalist, the fight for Gbarnga had turned it
into a ghost town, its streets littered with corpses, buildings reduced to rubble, stores
looted, and the inhabitants evacuated. The radio transmitter, of course, remained
standing.®®

Broadcasting Victory: Towards the 1997 Election

The NPFL retook Gbarnga by the early months of 1995, but it was militarily
weakened, its territorial base had shrunk considerably, and Taylor was facing a panoply
of armed opponents. All parties to the conflict were becoming visibly exhausted and
peace talks beckoned. Bargaining from a position of weakness, Taylor changed tactics.
With remarkable alacrity, he allied with ECOMOG and Nigeria, apologized for past
misunderstandings, and transformed himself into a consummate politician. There was a
corresponding shift in allegiances among the remaining factions. A power sharing

64 "Note on Liberian Radio," SWB, AL/1942/A (March 10, 1994)

% "Note on Liberian Radio," SWB, AL/1942/A (March 10, 1994)

6 "The Battle for Gbarnga," Afiica Confidential, 34, no. 11 (28 May 1993), 1-2.

7 The LPC’s George Boley, for example, was known to operate his own station"Radio Liberty". See
"Clandestine and Other Selected Broadcasts," SWB, WBI/0032/WB (August 8, 1997).

88 "Gbarnga Destroyed," West Africa 4022 (31 October — 6 November 1994), 1877.

11



agreement was finally signed at Abuja in 1995, bringing Taylor, Boley, Kromah, and
Johnson into the LNTG Council of State. Tensions remained high as disputes arose over
the distribution of government posts, disarmament, and control of natural resources. In
late 1995 and early 1996 violent clashes erupted in Monrovia between the realigned
factions.

One of the remarkable features of Liberian civil society during the civil war was
that any existed amid the chaos and destruction. Liberia had traditionally enjoyed a
vibrant independent press that had challenged the autocratic tendencies of previous
regimes.” A restrictive Media Law enacted under Doe “remained in force and provided
the Ministry of Information with wide discretion in regulating journalists,” but an
independent press persisted, at least within the confines of Monrovia.”” With the
warlords’ newfound access to the capital, however, it was living on borrowed time.
According to a 1996 U.S. State department human rights report,

The independent press was among the first targets when fighting broke out
in Monrovia. Only 1 of 13 independent newspapers escaped destruction, as
it had changed its offices 2 weeks prior to the outbreak of fighting, but had
not moved its trade sign. The independent press lost almost all of its
equipment and supplies as did the two printing houses in Monrovia. No
newspapers were printed for almost 4 months. Although by December six
independent newspapers were publishing sporadically in Monrovia, they
were financially weak. The other independent newspapers were still trying
to reopen, but one, the Daily Observer, discouraged by the destruction and
intimidation, remained closed until January 1997.”"

Broadcast facilities in the capital suffered the same fate:

Although there once were three regional television stations in addition to
one in Monrovia, television broadcasts ceased when the war started and
have not resumed. Prior to the April and May destruction in Monrovia,
there were six radio stations. With the exception of the NPFL-owned
station, the others were looted or destroyed. In December only the
government radio station, ELBC, the NPFL station, KISS-FM, and the
independent Radio Monrovia were broadcasting regularly.’

5 See, for example, Carl Patrick Burrowes, Modernization and the Decline of Press Freedom: Liberia,
1847 to 1970, Journalism and Mass Communications Monographs No. 160 (Columbia, SC : Association
for Education in Journalism and Mass Communication, 1996); Momo K. Rogers, "The Liberian Press: An
Analysis," Journalism Quarterly 63, no. 2 (1986), 275-81, and Rogers, “The Liberian Press Under Military
Rule,” Liberian Studies Journal 21, No. 1 (1996), 7-32.

' U.S. Department of State, 1997 Report on Liberia.

"1'U.S. Department of State, Liberia Country Report on Human Rights Practices for 1997 (Bureau of
Democracy, Human Rights, and Labor, 1998). Hereafter /996 Report on Liberia.
http://www.state.gov/www/global/human_rights/1996_hrp_report/liberia.html, last accessed February 9,
2003.

2 U.S. Dept.of State, 1996 Report on Liberia.

12



Media facilities were not circumstantial victims of the fighting, but rather they were
deliberately targeted. One of the reasons for the fighting in Monrovia had been Taylor’s
publicly stated goal of arresting and prosecuting Roosevelt Johnson for war crimes.
Johnson had been in hiding at the Barclay Training Centre, while the violence aimed at
media facilities took part in another section of the city altogether.” NPFL troops were
responsible and Taylor, not surprisingly, was the main beneficiary: his propaganda
organs, which included a newspaper, The Patriot, as well as the radio outlets, were well
guarded and survived the destruction.”

The NPFL had destroyed the site of Radio ELCM, a Catholic station, and seized
the transmitter of another independent radio broadcaster, DC101 FM. The NPFL was thus
undoubtedly flush with radio equipment, but as long as Taylor’s media was restricted to
the Monrovia area, he was vulnerable to the same sort of denial-of-resource tactics that
his own forces had employed. In early July, shortwave listeners in Europe picked up test
transmissions on 5000kHz in the 60-metre band, and between July 4-9, BBC Worldwide
Monitoring reported hearing the service identify itself as the Liberian Communications
Network.” On July 24 at 2003 GMT, it reported monitoring the following English
language test broadcast of “Radio Liberia, the shortwave service of the Liberian
Communications Network, coming to you from central Liberia, West Africa. We transmit
on 6.100 MHz in the 49-metre band from 5 a.m. to 6 p.m. and on 5.100 MHz in the 60-
metre band from 6 p.m. to 2 a.m.”’® The rural service was based in Totota, Bong
County.”” The BBC was unable to determine its political affiliation, but on August 26
Isaac Musa, one of Taylor’s closest aides, commended the NPFL leader publicly for
setting up a multimillion-dollar shortwave station in the country, a service that would,
according to Musa, contribute greatly to the peace process.”” The following day, James
Kassoyen, deputy manager of Radio Liberia International, told Liberian media that the
service would begin full programming aimed at “the promotion of the peace initiative in
Liberia.””

An election date had been set for July 19, 1997. Among the thirteen parties and
their candidates running for the presidency, Taylor and the National Patriotic Party (NPP)
were widely recognized as the incumbents.*® The former warlord was able to transform
his faction into an effective political machine, mobilizing the necessary material
resources and personal networks in a focused bid for the presidency. Taylor’s threats of a
return to war if the elections were delayed most certainly gave election organizers
incentive to carry the process forward and ordinary Liberians pause in their choice of
candidate. Taylor’s media blitz was an important feature as well: according to Lyons,
“Nearly every town in Liberia and every constituency in Monrovia had an NPP office,

7 "Out of Control," Africa Confidential 37, no. 10 (10 May 1996), 1-2.

" "Out of Control," Africa Confidential 37, no. 10 (10 May 1996), 1-2.

> "New Shortwave Radio Testing," SWB, EE/0028/WB (July 12, 1996).

76 "Test Transmissions of New Shortwave Radio Monitored in July," SWB, AL/D2698/A (August 23,
1996).

"7 nClandestine and Other Selected Broadcasts," SWB, WB1/0032/WB (August 8, 1997).

" "Taylor Commended For Setting Up SW Radio Station," SWB, WBI/0035/WB (August 30, 1996).
7 "Radio Liberia Plans to Begin ‘Full Programming," SWB, WBI/0035/WB (August 30, 1996).

% For useful and brief overview of the election participants, see David Harris, "From ‘Warlord’ to
‘Democratic’ President : How Charles Taylor Won the 1997 Liberian Elections," Journal of Modern
African Studies 37, no. 3 (1999), 431-455.

13



and the country was covered in Taylor signs, bumper stickers, and t-shirts.”®' Taylor’s

KISS-FM and Radio Liberia International provided unparalleled exposure, raising
awareness among Liberians through late night broadcasts that reached far beyond
Monrovia.* Taylor’s competitors complained about the the radio campaign. The LPC’s
George Boley had called for its closure, suggesting, probably not unfairly, that it was a
disruptive propaganda tool.* Roosevelt Johnson, essentially run out of the country by
Taylor and Kromah in 1996, commented on the subject in an interview with the weekly
news magazine West Africa in May 1997: “How do I run my campaign? How can I
canvass in Gbarnga and beyond, running my campaign and educating the people? Even
the radio station we have cannot reach anywhere... The people must be educated. The
people have only this information about the NPFL and her radio station(s), what Taylor
tells the people.” The week of the election, West Africa carried a panel of interviews
with the candidates. Taylor, according to the magazine, declined to participate because he
“did not want to conduct his campaign in the international media”!®* Indeed, Taylor’s
competitors proved incapable of mobilizing, at least where and when it counted, to the
same degree, and he won the election with seventy-five percent of the vote.

According to international election monitors fielded by UNOMIL, the
Organization of African Unity, the European Union, the Carter Center, Friends of Liberia
(FOL), and other groups, the elections were generally free and fair.*® Some imbalances
were noted, however, among them unequal access to media outlets. Efforts to equalize
the resources of the candidates were ineffectual, and other radio stations, such as Star
Radio, established by the Swiss NGO Fondation Hirondelle, only came online two days
prior to the election. FOL, the Carter Center, and UNOMIL all noted imbalance in
campaign resources. Weeks before the election, Former President Jimmy Carter noted:

There are a number of newspapers published and FM radio stations
broadcasting, representing the views and interests of a range of candidates.
However, Charles Taylor controls the only operating low frequency
station, giving him almost exclusive coverage of more remote areas of the
country. We helped to make arrangements for the expedited delivery of
another low frequency transmitter from Italy, and expect a total of three to
be operating by July 10.*’

Either the transmitters arrived too late, not at all, or simply did not function, as Taylor’s
FM shortwave service was the only one to reach hinterland audiences prior to the
election. UNOMIL, likewise, acknowledged that equal access to air time was a key

8! Lyons, Voting For Peace, 58.

82 Harris, "From ‘Warlord’ to ‘Democratic’ Presiden," 438.

83 "LPC Leader Calls Kiss-FM Radio ‘Disruptive’," SWB, WB1/0045/WB (November 8, 1996).

% Ben Asante, "The ‘Most Wanted Man’ (II)," West Africa 4148 (5-11 May 1997), 715-717.

% West Africa (14-20 July 1997). Need Full Citation

% Lyons, Voting For Peace, 56.

%7 Jimmy Carter, "Visit to Liberia and Nigeria," The Carter Center (25 June 1997).
http://www.cartercenter.org/viewdoc.asp?docID=21&submenu=news, Accessed February 9, 2003.

14



element in establishing the fairness of the elections.* UNOMIL’s efforts at regulating the
situation were commendable — it had embarked on a campaign of information operations
to enhance the peace process, including a radio show using air time borrowed from local
stations in Monrovia® — but it was in no position to manage broadcast resources.
According to Col. Carlos Frachelle, a Uruguayan army officer who served with
UNOMIL, the mission’s lateral communications system “consisted of radio channels for
UNOMIL, radio channels for UN agencies, radio channels for NGOs, and radio channels
for ECOWAS” — all operating without the benefit of a secure frequency, and complicated
by difficult terrain and weather, a hostile political climate, and a complex network of
users.” UNOMIL, the United Nations Development Program, and Search for Common
Ground, a U.S. based NGO specializing in conflict management, requisitioned and
distributed 5,500 wind-up shortwave receivers around the country to ensure broader
access to its radio shows.”' According to the UN Secretary-General’s Final Report on the
mission, “UNOMIL’s countrywide public information campaign, conducted through
radio and the print media, did much to assist voter education.”” Without more
broadcasters, however, it is difficult to see how this last initiative accomplished anything
but provide Taylor with more potential listeners.

CONCLUSION

The NPFL’s long-term scorched earth and denial-of-resource tactics thus made it
possible for Charles Taylor to build, maintain, and ultimately profit from an unparalleled
wealth of broadcast media facilities and equipment. In the initial phases of the fighting in
1990, the speed of the NPFL advance maximized its territorial gains, and by extension its
access to a network of rural radio stations installed under the Doe regime. At the same
time, lacking any proprietary broadcast capability, its chief spokespeople aggressively
pressed their cases in the BBC and other foreign media, a ploy that raised their
international profiles and resulted in internal consequences for the rebel group. The
general brutality of the civil war and the violence of rebel attacks facilitated a scorched
earth campaign, minimizing the potential for the NPFL’s enemies to acquire similar
media assets. As the war progressed and the NPFL consolidated its media resources at its
Gbarnga headquarters, it embarked on a concerted propaganda campaign against

% United Nations Electoral Assistance Division, "Elections in Liberia : Role of UNOMIL in Supporting the
Electoral Process," Backgrounder on the Elections in Liberia (New York : United Nations Department of
Public Information, 17 July 1997).

http://www.un.org/Depts/dpko/dpko/co_mission/unomilBOE.htm, Accessed February 9, 2003.

% "Field Mission Makes Waves," United Nations Peace Missions: 1997 Year in Review (New York :
United Nations Office of Communications and Public Information, 1998).
http://www.un.org/Depts/dpko/yir97, Accessed February 9, 2003.

% United States Institute for Peace, Conference on "Managing Communications: Lessons From
Intervention in Africa", National Defence University, Fort McNair, Washington, D.C., June 20, 1996.
http://www.usip.org/oc/sr/managingcomm.html, Accessed February 9, 2003.

' "Field Mission Makes Waves."

%2 United Nations Security Council, Final Report of the Secretary-General on the United Nations Observer
Mission in Liberia , UNDOC S/1997/712 (12 September 1997).
http://ods-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N97/234/17/IMG/N9723417.pdf?OpenElement, Accessed
February 9, 2003.

15



ECOMOG and ECOMOG nationals. Later, working from a position of weakness and
with unprecedented access to the capital, Taylor took the opportunity to destroy
competing media outlets, pillage their equipment, and reestablish his own propaganda
machinery, part of it from the relative safety of his rural headquarters. By the time of the
1997 elections, Taylor’s enemies were unable to mobilize political constituencies or
project themselves in anything resembling the manner in which Taylor had done. They
were thus in no position to compete, and external attempts at equalizing uneven access to
campaign resources failed to adequately address the situation.

16



