

Kenya Domestic Media, July 5th (Covering June 28th – July 4th)
By Laura Kern, MIGS Reporter for Kenya

State-owned media

Kenya Broadcasting Corporation (KBC) Radio, Nairobi, In Somali, 1700 GMT, 2 July 10

- Callers to Kenyan state radio's Somali language talk show voiced mixed views on piracy in the Indian ocean. One caller stated that the pirates are ruining the reputation of Somalis by bringing shame to them because anywhere in the world a Somali is seen as a pirate. Others made statements such as "pirates should be captured and killed and arrested and burnt. They were also called cheats, and accused of being members of al-shebab. Many callers also called them nationalists, and claimed they were defending the country from toxic wastes and international threats. These positions were not favoured by the radio presenter.

Privately-owned media

The Daily Nation Website, Nairobi, in English 3 July 10

- A cabinet Minister and Prominent Clergyman, in addition to five others, are on a police watch list for alleged hate speech. They are to be placed on watch for allegedly uttering statements likely to incite ethnic and religious tension.

The Daily Nation Website, Nairobi, in English 3 July 10

- The MP's vote for a pay raise has encountered a setback due to its rejection by the Finance minister. He stated that the treasury has no money to accommodate the increase. The increase could not be allowed within the budget and would require either tax raises or external debt, both of which, he claimed, would have drastic social consequences.

The Daily Nation Website, Nairobi, in English 1 July 10

- Kenyan MPs voted unanimously to increase their salaries on June 30th. The onus is now on the Treasury to find the money, and within seven days the MPs will endorse three bills to seal the deal. The MPs had no qualms about the pay increase.

The Star, daily newspaper, Nairobi, in English 1 July 10

- Higher education minister William Ruto is moving into the media industry with a digital TV station, Express TV, as well as with an application to the registrar to start a daily newspaper, which he will name the daily express. Ruto has been campaigning against the proposed constituent. The first issue of the paper came out Sunday announcing the illness of Ralia Odinga – a political rival of Ruto since their falling out over several issues including corruption, 2007 election violence and others.

Capital FM radio, Nairobi, in English 0700 GMT 30 June 10

- Nairobi police have arrested 74 suspected members of the Mungiki sect in an ongoing crackdown on the outlawed group. The men were arrested at various matatau terminals where they were extorting money from operators. Suspects are due to appear in court later today.

The Daily Nation Web, Nairobi, in English 29 June 10

- Premier Ralia Odinga is reportedly doing well after surgery on a subdural haematoma performed Tuesday afternoon.

The People, Nairobi, in English 29 June 10

- 41 Ethiopian immigrants were arrested near Ngong town. They were charged on the 28th of June with being in Kenya unlawfully in Kinera court. The immigrants could speak neither English nor Kiswahili but translators were provided. The aliens, who were all men, denied the charges and were released on bail or six months prison. They are suspected to be victims of human trafficking.

The Star, daily newspaper, Nairobi, in English 29 June 10

- Commissioner of Prisons says he had not anticipated the ruling from the Interim Constitution Disputes Court stating prisoners should be registered to vote in the upcoming referendum. Registration will begin July 2. Before then, the commissioner will consult Attorney General Amos Wako regarding the ruling concerning capital offenders and remandees.

The Daily Nation Website, Nairobi, in English 28 June 10

- Foreign Affairs Minister Wetangula is to go before the Parliamentary select committee on foreign relations regarding his international agreement to prosecute piracy within Kenya. He will also be questioned regarding his involvement with the Japan embassy deal, in which the Kenyan government opted to buy land in

Japan from an individual rather than the government at twice the cost.